رضا صادقی:باید درد امروز در ترانه جاری شود(+ عکس)
موسیقی پارس: رضا صادقی ۵ شنبه ششم آذر ماه۱۳۹۳ مهمان ویژه کارگاه ترانه بابک صحرایی بود. حضور رضا صادقی در کارگاه ترانه باعث شد یکی از بهترین و ویژه ترین جلسات این کارگاه طی سالیان اخیر برگزار شود. طبق روند همیشگی این گونه جلسات کارگاه ترانه بابک صحرایی، ابتدا هنرجویان به خواندن ترانه هایشان برای مهمان ویژه جلسه پرداختند و رضا صادقی نیز به فراخور این ترانه ها ، نظراتش را درباره برخی از آن ها ابراز کرد. از آنجا که رضا صادقی به شخصه ترانه سرای بسیار توانا و آهنگساز قدرتمندی نیز است نظراتش فضای آموزنده بسیار خوبی را برای هنرجویان کارگاه ترانه ایجاد کرد و تبادل نظر بسیار خوبی میان این خواننده، مولف و جریان ساز و هنرجویان صورت گرفت.
رضا صادقی بعد از اتمام بخش ترانه خوانی اظهار داشت:«از بابک صحرایی به خاطر به وجود آوردن چنین فضای سازنده ای بسیار ممنونم. ترانه امروز به رنگ تازه و عاطفه نوتر نیاز دارد. وقت آن رسیده که فضاهای تازه تر در ترانه امروز تجربه شوند. باید تعریف های تازه تری از عشق و ایمان و جهان و هستی ارائه بدهیم. گاهی اوقات ترانه سرا باید گستاخی بیان حرف تازه به شکل صحیحش را داشته باشد. امروز عصر ارتباطات است. ارتباطاتی که در زندگی انسان ها در حتی ده سال پیش نیز وجود نداشت. این شکل تازه از زندگی نیازمند حرف های نو در ترانه است.» این خواننده متعهد و محجوب در ادامه گفت: «باید درد امروز در ترانه جاری شود. از درد من بچه کارگر، من بچه شهرستانی گرفته تا دیگر اقشار جامعه»
بابک صحرایی در تایید صحبت های رضا صادقی گفت: «درباره ایجاد فضاهای تازه تر در ترانه و داشتن نگاه نو تر می توان از ترانه هایی که سروده خود رضا صادقی هستند چند مثال بزنم. به عنوان نمونه خط «تو بشی مادر گل ها من بشم بابای بارون» تعبیر به غایت تازه و نو آورانه ای از «باران» است که تا قبل از این ترانه به این شکل اتفاق نیفتاده بود تا جایی که برای خود من تبدیل به یک ضرب المثل شده است. نمونه دیگر ترانه «مشکی رنگ عشقه» است. رنگ مشکی فرهنگ و فلسفه مشخص و دیر پا در جامعه ایرانی دارد. رضا صادقی با نگاه تازه اش به رنگ مشکی باعث ارتقا فرهنگی در کلیت جامعه ایرانی شد. سال هاست که وقتی از خیلی ها می پرسی چرا مشکی پوشیدی؟ در پاسخ می گویند چون مشکی رنگ عشق است. یعنی نگاه تازه و جسارت یک هنرمند باعث شده که رنگ مشکی ازنماد تلخی و عزا و شکست، به نماد عشق و روشنی و پیروزی تبدیل شود که اتفاق فرهنگی بسیار با ارزشی است. پس به این نتیجه می رسیم که اگر نگاه تازه داشته باشیم قاعدتا جهان تازه تری برای ارائه داریم.»
رضا صادقی در پاسخ به سوال یکی از هنرجویان در این باره که شاید مخاطبان ترانه در برخی اوقات پذیرش برخی از حرف های تازه تر را نداشته باشند گفت: «شاعر امپراطور زمان خودش است. قرار نیست ترانه سرا چیزی بگوید که مخاطب فقط به اندازه فهم امروزش از آن سر در بیاورد. من اولین بار که کتاب «کویر» دکتر شریعتی را خواندم دوازده سالم بود که با اصرار دایی ام این کتاب را خواندم و در آن سن هیچی از آن کتاب نفهمیدم. بعد ها وقتی در بیست و چند سالگی دوباره این کتاب را خواندم جملات برایم آشنا بود و باعث شد مفاهیم بسیار عمیقی را از آن درک کنم. نباید نگران خارج شدن مفهوم ترانه از نگاه و مقوله عام مخاطب باشیم. شاید مخاطب عام به همان سطحی که ترانه زمانه اش دارد عادت کرده ما باید این سطح را جا به جا کنیم و عمق بیشتری به ترانه بدهیم.»
رضا صادقی در ادامه این بحث اظهار داشت: «من وقتی «مشکی رنگ عشقه» را خواندم خیلی ها فکر می کردند که منظورم از این ترانه فقط همین رنگ مشکی پیرهنی است که می پوشیم. در صورتی که اینطور نبود. می خواستم ثابت کنم که می شود با ساده ترین زبان و در کمترین زمان یک قاعده حک شده در ذهن مردم را اصلاح کرد. تا آنجا که در توان دارم.»
خواننده آلبوم های ماندگار «مشکی رنگ عشقه»، «وایسا دنیا» و «یکی بود یکی نبود» همچنین گفت: «به خاطر داشتن چنین جمعی به همه شما تبریک می گویم. کمتر جمع ترانه ای دیدم که وقتی یکی ترانه می خواند دیگری با شوق و احساس قلبی خوب به آن گوش کند. وقتی به چهره های دوستان نگاه می کردم بسیار خوشحال شدم که دیدم با نگاه خوب و گوش دوستانه به ترانه دیگر هم ترانه های خود گوش می دهند و به همین خاطر به همه شما تبریک می گویم.»
بابک صحرایی در ادامه ضمن تشکر از راهنمای های اصولی و با ارزش رضا صادقی بخش بعدی جلسه یعنی پرسش و پاسخ هنرجویان با رضا صادقی را آغاز کرد. اولین سوال در این باره بود که آیا رضا صادقی آهنگسازی به روی ترانه را مناسب تر می داند و یا بر عکس و معتقد است اگر ترانه به روی ملودی نوشته شود نتیجه بهتری دارد. رضا صادقی در پاسخ به این سوال گفت:«من احساس می کنم این مسئله دو مقوله بسیار جدا از هم هستند. یک وقت هایی شاعر و آهنگساز آن قدر با هم هستند و آن قدر کنار همند که کاملا بدون توضیح حس همدیگر را درک می کنند و فرق نمی کند که ابتدا ترانه نوشته شود و یا موسیقی ساخته شود. گاهی اوقات هم ترانه سرا و آهنگساز از همدیگر دورند اما دو قطبند در کنار هم. اگر این همدلی و نزدیکی فکر و احساس بین ترانه سرا و اهنگساز باشد، به نظرم فرقی نمی کند که از بین ترانه و موسیقی کدامیک ابتدا نوشته و یا ساخته شوند. در مورد کارهای خودم، مهم برای من نوگرایی است. هر کدام بیشتر باعث نوگرایی شوند، در یک کار مشخص، آن را انجام می دهم.»
هنرجوی دیگری پرسید: رضا صادقی وقتی کار هنری اش را اغاز کرده قطعا اهداف و آرزو هایی را مد نظر داشته. آیا به آنها رسیده اید؟
رضا صادقی در پاسخ گفت: «هر کسی که بگوید به اهداف و آرزو هایم رسیده ام به نظر من باید از هنرش خداحافظی کند. هر کسی که فکر کند به اهداف و آرزوهایش رسیده دیگر کاری برای انجام دادن ندارد. همیشه رسیدن به هر هدفی هدف دیگری را می سازد. من خودم هنوز به آرزوهایی که داشتم نرسیدم اما خیلی خوشحالم مسیری را رفتم که هر کسی اگر طی کند به یک ارزوی خوب می رسد.»
رضا صادقی در پاسخ به سوال دیگری درباره عوامل و فضای آلبوم جدیدی که در دست انتشار دارد توضیح داد: «عوامل آلبوم جدیدم یک تیم ملی قدرتمندند. از بابک صحرایی در زمینه ترانه تا دوستانی مثل مهرزاد امیرخانی، بیتا طایی، ترانه مکرم، امیرحسین الهیاری و حسین سلیمانی و تعدادی از دوستان دیگر. یکی دو چهره جدید هم هستندکه ناشناسند. در بحث آهنگسازی با ساناز کریمی، امین قباد و تعدادی دیگر از دوستان همکاری کرده ام. در تنظیم ها هم با مهران خالصی، رضا تاجبخش، اسماعیل حسینی، فاضل پیش و دوستانی که به آنها ستاره های زیرزمینی می گویم همکاری کرده ام. اصلا نمی خواهم بگویم اتفاق شق القمری برای بیرون است. اما اتفاق شق القمری برای من است. سعی کردم با رضا صادقی رقابت کنم. رضا صادقی ای که فکر می کند. من سعی می کنم که فکرکنم و آن را القا می کنم. این فکر در قالب مضمون می گنجد. یک وقت این مضمون را عام نمی پذیرد و فقط یک عده خاص می پذیرند، یک وقت عام هم می پذیرد. اسمش را هم به همین دلیل گذاشتم «فقط گوش کن» چون در سرزمین ما رسم شده قبل از اینکه به نتیجه گوش دادن برسند سریع دهانشان باز می شود. دور از جان بسیاری از عزیزان، ادم ها بیشتر از اینکه گوش بدهند که چه می گویی منتظرند ساکت بشوی تا حرف بزنند. یعنی اصلا کاری ندارند که تو چه می گویی و فقط می خواهند حرف خودشان را بزنند. به همین دلیل اسم آلبوم را گذاشتم «فقط گوش کن» چون حرف های خوبی از آدم های خوب درش زده شده. یکی دو تا کار را هم خودم نوشته ام. امیدوارم آلبوم خوبی باشد و اتفاق خوبی برایش بیفتد.»
رضا صادقی در پاسخ به این سوال که از بین آلبوم هایش کدامیک را بیشتر دوست دارد اظهار داشت: «من «وایسا دنیا» و «یکی بود، یکی نبود» را خیلی دوست دارم. آلبوم «یکی بود، یکی نبود» بیشتر فضای ارکستراسیون داشت و عموما اعتقاد دارم خیلی از آدم ها در خلوتشان به چیزی گوش می دهند و وقتی می آیند که حرف نزنند چیز دیگری می گویند. من در خلوتم جهانی برای موسیقی خودم دارم، جهانی برای شنیدن خودم دارم که اگر آن جهان را ارائه کنم، نه که مخاطب متوجه نشود، من شاید نتوانم آن طور که خودم لذت بردم بسازم و تقدیم کنم. نتیجتا این دو آلبوم خیلی به احساسم نزدیک بودند. امیدوارم آلبوم جدیدم هم جزو همین آلبوم ها باشد.»
هنرجوی دیگری پرسید نظر شما درباره موسیقی راک چیست و درباره دو قطعه راک که در آلبومتان دارید، کمی توضیح بدهید. رضا صادقی در توضیح این سوال گفت:«در آلبوم جدیدم دو قطعه راک دارم که آن ها هم کاملا بحث ترانه اش باعث شد که تنظیم هایشان به صورت راک باشد. یقین دارم خارج از ایران موسیقی، محور است ولی در سرزمین و فرهنگ موسیقایی ایران، ترانه است که سرنوشت موسیقی را تعیین می کند. من نظرم نسبت به راک آن موسیقی راکی نیست که در اصالتش انجام می شود چون آن نوع موسیقی هجی و نوع ادای کلمات به صورت خاص خودش را دارد که آنچنان با فرهنگ شنیداری ما جور در نمی آید. من اینطور فکر می کنم. اگر این دو قطعه با رضایت نسبی مخاطبان رو به رو شود باز هم در این راستا قطعاتی را تولید خواهم کرد.»
با پایان یافتن سوالات هنرجویان، بابک صحرایی گفت: «رضا صادقی از معدود خواننده های ۴۰،۵۰ سال اخیر ماست که فرهگ جامعه اش را بالا برده و ما می توانیم با سری بلند بگوییم در موسیقی ای فعالیت می کنیم که خواننده ای مثل رضا صادقی دارد. رضا صادقی اسمی است که باعث اعتبار موسیقی ایران است.»
رضا صادقی در پایان جلسه به درخواست هنرجویان یکی از قطعاتش را نیز به صورت زنده اجرا کرد که مثل همیشه اجرایی درخشان و زیبا داشت و جلسه با ابراز علاقه ویژه هنرجویان به هنرمند محبوبشان به پایان رسید.
عکس های «سوگل سلحشور» را از کارگاه ترانه بابک صحرایی شاهد باشید.
5 thoughts on “رضا صادقی:باید درد امروز در ترانه جاری شود(+ عکس)”
سلام آقا فیلم این کار که اجرا کردرو بزارین جان من بزارین
عالی بود…
انشالله همکاری سلطان و بابک صحرایی تبدیل به کاری مث باید میومدی بشه…
عالی بود ممنون.
همیشه وقت برای خواندنی شدن هست لاکن وقتی برای ماندنی شدن کم است…
واقعا آقای صحرایی درست میگن…
رضا صادقی اسمی است که باعث اعتبار موسیقی ایران است.
عالللیییییییی سلطان تکه به خدا