رضا صادقی کجای موسیقی ایران است؟؟؟
اوایل دهه هفتاد موسیقی ایران به موسیقی تلویزیونی معروف است. زمانی که موسیقی داخل کشور منوط به سرودهای تلویزیونی با سازهای کاملا محدود بود. در آن زمان خوانندگانی همچون بیژن خاوری – قاسم افشار -چنگیز حبیبیان و محمدرضا عیوضی به عنوان خوانندگان برتر فعالیت میکردند. در نیمه دوم دهه هفتاد چهره موسیقی پاپ دچار تغییر ناگهانی شد و اصلی ترین سردمداران این تغییر شادمهر عقیلی و خشایار اعتمادی بودند. در این دوره همچنین خوانندگانی همچون علیرضا عصار -محمد اصفهانی- سعید شهروز و ناصر عبداللهی توانستند نظر مردم را به خود جلب کنند. رضا صادقی که در سال ۷۵ اولین کار موسیقی را اجرا کرد به دلیل حضور در بندرعباس و کمبود امکانات نتوانست آن طور که باید خود را معرفی کند. اما در اواخر دهه ۷۰ و شروع دهه ۸۰ کارهای رضا صادقی با سرعت نجومی دست به دست شد تا تبدیل به خواننده مورد علاقه قشرهای مختلف شود.
_ رضا صادقی چه تاثیری روی موسیقی داخلی داشت؟؟
در پاسخ به این سوال باید گفت یکی از خلاقیت های جالبی که رضا صادقی در موسیقی پاپ داخل کشور گسترش داد ترجیع بندهای زیبا در شعر بود.به جرات میتوان گفت قبل از اهنگ ( بغض ترانه) با آن ترجیع بند معروفش( تو بودی تمام هستی و مستی و راستی و تمام قصه من….) اهنگی را نمیتوان یافت که به این سبک شعر و ملودی منتقل کند. بعد از این کار خوانندگان دیگر از این نوع ترجیع بند الگو گرفتند و کارهایی از این قبیل منتشر کردند.
یکی دیگر از خلاقیت های رضا صادقی ریتم نو و شجاعانه ای بود که وارد موسیقی داخلی کرد. ریتم و سبکی که شاید در آن دوران منجر به حذف زود هنگام این خواننده از عرصه موسیقی میشد اما او شجاعانه این کار را انجام داد و مورد استقبال فراوانی قرارگرفت به زوریکه اهنگ ( فراموش) که از سبک جالب و ریتم نو برخوردار بود هنوز بعد از گدشت ۱۵ سالهمچنان جزو کارهای محبوب رضا صادقی محسوب میشود.
مورد سوم را میتوان به کارهای دیسلاو یا ضد عشق اشاره کرد. در دهه هفتاد شعرها اکثرا با کلمات شاعرانه و عاشقانه یا عرفانی در قالب کار قرار میگرفت اما رضا صادقی در همان دوران شروع فعالیتش در سال ۷۵ در کنار کارهای عاشقانه از این قبیل ترانه ها نیز استفاده میکرد. او که از ترانه های خود در کارهایش استفاده میکرد با جسارت خاصی چندین کار از جمله (نمیتونم ببخشمت) را اویل دهه ۸۰ منتشر کرد که تا قبل از آن خواننده ای جسارت انتشار اینگونه ترانه ها را نداشت جز چند مورد از (شادمهر و خشایار اعتمادی)
این ها نشان می دهد که رضا صادقی در موارد زیادی پیشرو و به نوعی اغازگر خلاقیت و پیشرفت های مهمی در موسیقی پاپ داخل کشور بوده است.آقای مشکی پوش در زمینه کنسرت نیز جزو خوانندگان پرکنسرت به شمار می اید و در زمانی که هم دوران او ( به جز شادمهر) کم فعالیت شده اند و کمتر از آنها یاد می شود همچنان جزو رکورداران کنسرت های خارج و داخل کشور است. ماندن در این سطح پس از ۲۰ سال فعالیت نشان می دهد رضا صادقی جزو خوانندگان ماندگار و تاثیرگذار موسیقی پاپ داخل کشور است.
متن : سیدسعید احمدمیری
دیدگاهتان را بنویسید