مصاحبه اختصاصی با مهدی محمودی (ترانه سرا)
دولت عشق، سید حسین احمدی – در خدمت مهدی محمودی ترانه سرا، طراح و مدیر ارشد شرکت هنرمندان خاک جنوب هستیم، مهدی محمودی از فعالان موسیقی استان هرمزگان هستند که قطعه ندارمت با ترانه سرایی ایشان در آلبوم فقط گوش کن رضا صادقی منتشر شد.
آقای محمودی خودتان را معرفی کنید و بگین از چه سالی ترانه سرایی رو شروع کردین؟
من مهدی محمودی متولد ۱۳۶۴ در بندر عباس بدنیا آمدم و حدود ده سال هست در استان هرمزگان و شهربندر عباس کار شعر و ادبیات میکنم و تقریبا حدود ۶،۷ سال است که بیشتر با خواننده های بومی استان و گاها با هنرمندان غیر هرمزگانی همکاری هایی داشتم
ندارمت اولین همکاری شما با اقای صادقی بوده؟؟ و چطوری این همکاری شکل گرفت؟
قطعه ندارمت که از اول اسمی برایش انتخاب نکرده بودیم و اسم ندارمت را خود آقای صادقی برایش انتخاب کردن این ترانه حدود چهار سال قبل برای یکی از خواننده های دیگر سروده شد و با ذهنیت ایشون و همون سال هم با فرشید ادهمی همکاری داشتیم و فرشید ادهمی آهنگ این قطعه را ساخت ولی این قطعه خوانده نشد و جاهایی شنیدم که فرشید گهگاهی در خلوت خودش این ترانه رو میخونه و ایشون شعر رو به آقای صادقی دادن ، یک روز صبح که درگیر کارهای دانشگاه و .. بودم و چون برای حیطه کاریم در شرکت هنرمندان خاک جنوب و اخذ مجوز ها باید صبحها اقدام میکردم، یک شماره ناشناس تماس گرفته بود و متاسفانه موفق به جواب دادن نشدم که بلافاصله یکی از دوستان تماس گرفت که گوشیتو جواب بده فرشید ادهمی کارت داره، شمارشو عوض کرده بود باهاش تماس گرفتم گفت این قطعه برای آلبوم آقای صادقی در نظر گرفته شده ، من هم ابراز علاقه کردم ولی گفتم که باید اول با خواننده ای که این قطعه رو بهش دادیم و هنوز نخوانده صحبت کنیم که از دوستان صمیمی و مشترک خودم و فرشید ادهمی بود و بعد از صحبت با ایشون، اون خواننده هم خیلی خوشحال شدن و با کمال میل این قطعه ای که حتی تصمیم داشت در آلبومش قرار بده را در اختیار ما قرار داد تا این همکاری صورت بگیره ولی چون اون سالها کار پیگیری نشد زیاد کار کامل نبود و چفت و بست درستی نداشت و واسه خود آقای صادقی تکمیل شد ، قسمت هایی از این قطعه بعدا برای آقای صادقی بهش اضافه شد.
کدوم قسمت؟؟
ترجیع بند قطعه، همون مثل خوره افتاد یاد تو بجون خونه که لحن کار عوض میشه و این قسمت را فرشید ادهمی خواست و گفت باید ترجیع بند بخوره و چون تو کارهای اقای صادقی باید باشه و بیشتر جذاب باشه، و من روی ملودی چند بیت رو نوشتم که با صحبتی که با آقای صادقی شد و فضایی که ایشون مدنظر داشتن این ترجیع بند قرار گرفت در این کار.
این قطعه کلا بر روی ملودی بوده یا فقط همین قسمت های ترانه؟؟
خیر ملودی بعدا ساخته شد، برای این کار یک سری کد ها و فضا ها در ذهنم بود که ابتدا شعر رو نوشتم و فقط برای قسمت هایی که بعدا به ترانه اضافه شد بر روی ملودی نوشته شد.
شما خودتون موافق کدوم حالت نگارش ترانه هستین؟ که ابتدائا ترانه باشه و ملودی بر روی آن ساخته بشه یا ملودی باشه و ترانه برا مبنای آهنگ ساخته بشه؟
من موافقم که کار بر روی ملودی نوشته بشه، و خیلی میتونه به بهبود کار در چنین کارهایی کمک کنه و زیبا تر بشه.
چون ترانه سرا میفهمه ریتم آهنگ چطوریه و قراره این قسمت به چه لحنی خوانده بشه و زمان ابیات و چیدمان بیت ها که میخوای استفاده کنی کمک میکنه. و من خیلی از شعر هام رو روی ملودی مینویسم ولی بعضی وقتا هم یک شعر خیلی زیباست و بهتره ملودی بعدا روش ساخته بشه تا خودش ونشون بده، دوتا مقوله به جای خودش میتونه خوب باشه.
بعضی از دوستان معتقدند در متن کلام ندارمت یک جور صحبت متضاد در ترانه وجود داره، یک طرف حرف از اشتیاق و ابراز علاقه است و از سوی دیگر حس تنفر هست، نظر شما چیه؟
این مساله ممکنه برای هر فردی اتفاق بیافته ، که عشقی داشته باشند و کسی رو دوست داشته باشند و راهی برای برگشتن نیست و امکان نداره اون خاطره ها و دوست داشتنه فراموش بشه، یه سری چیزها ، اتفاق ها و … که یاد و خاطره اون فرد رو دوباره زنده میکنه.
هرچند که اون فرد حضور نداره و ممکنه حتی احساس تنفر وجود داشته باشه ولی اون خاطره هست و نمیشه کتمانش کرد.
شعر های شما معمولا بر مبنای سوژه واقعیه یا تخیل و باور شاعرانه هست؟ سوژه این شعر ندارمت بر چه مبنایی بود؟
یه سری از اشعار بنا بر اتفاقاتی هست که برای شخص خودم افتاده ، یا برای اطرافیانم افتاده و من از نزدیک حس کردم، یا چون حس برام تعریف شده ولی ممکنه از حس ادبی و تخیل نوشت، ولی اکثرا سوژه ها واقعیه. این شعر ندارمت حس واقعیه برای یکی از دوستان نزدیکم که شعر شد.
از شعرهای قدیمی آقای صادقی چه قطعه ای رو دوست دارین؟
من معمولا موسیقی رو گوش میدم و همه موسیقی ها رو حتی موسیقی های ضعیف رو حداقل یکبار گوش میکنم ولی آهنگ های آقای صادقی رو از اول و زمانی که اینجا بودند تا حالا بطور کامل گوش کردم و دوست داشتم و باز هم پیگیری خواهم کرد.
برای برنامه جشن امضاء البوم حضور نداشتین؟
خیر وقتی دعوت شدم خیلی دیر بود و برای حضور در تهران هیچ بلیطی گیر نمیومد و بخاطر مشغله نتونستم حضور پیدا کنم، انشالله کنسرت
چه ملاک هایی برای یک همکاری شما با هر فرد خواننده دارین؟؟ و ایا اصلا به این مساله دقت میکنید؟
نوع صدایی که قراره ترانه رو بخونه و همچنین ملودی ، تنظیم و صدابرداری و پخش کاری که قراره منتشر بشه برام خیلی مهمه و همیشه تذکراتم رو به خواننده های جوون میدم ولی خواننده های درجه بالا مثل آقای صادقی اینقدر اعتماد و حرفه ای گری وجود داره که دیگه نیازی به صحبت من نیست و اینطور هم نیست که حتما فرد باید از خواننده های تراز اول باشه، و کسی که حتی بدونم صدای خوبی داره یا اشتیاق زیادی داره همکاری میکنم.
از بین ترانه سرایان داخلی کدوم رو بیشتر دوست دارین و پیگیری میکنید؟
من معمولا تمامی دوستان رو دوست دارم و کارهاشون رو با علاقه پیگیری میکنم، و بنظرم یک ترانه سرا اولین چیزی که دقت می کنه متن ترانه است، و من هر آهنگی که گوش میکنم ابتدا متن ترانه به گوشم میخوره تا آهنگ اون اثر و با خیلی از دوستان رابطه خوبی دارم و بنظرم اسم خاصی رو نبرم بهتره که اسمی رو از قلم نندازم.
از بین ترک های آلبوم چه ترکی رو دوست داشتین؟
همه ترک های آلبوم برای من زیبا بودن و جالبه که هر کدوم از اثر ها حس و حال خاص خودشون رو داشتن و هر کدومشون حس و حال یکی از روزهای خود من هم بوده. شاید امروز صبح با ترک ۱ حس خوبی داشته باشم، عصر با ترک ۲ و یک روز ترک ۶ و … امیدوارم به دل همه بشینه.
روند فعالیت رضا صادقی رو با انتشار این آلبوم نسبت به آلبوم های قبلی چطور میبینید؟
بنظرم این البوم نسبت به گذشته یک حرکت مثبت بوده ، شاید چون ترک خودم توش بوده خیلی بیشتر شنیدم ولی بنظر شخص من این البوم جزء بهترین آلبوم های آقای صادقی بوده.
با صفحات و سایت های هواداری آقای صادقی آشنایی دارین؟
بله من عید نوروز مطلب تبریک نوروزی عوامل آلبوم رو از طریق یکی از دوستان همکار و مشکی پوشان دو آتیشه بندرعباس آقای طالب پیل افکن مطلع شدم و از اونجا با پیج دولت عشق آشنا شدم
– متاسفانه با اینکه خیلی هم تلاش کردیم نتونستیم شما رو در اون برهه زمانی نزدیک سال تحویل پیدا کنیم.
نه اصلا اشکالی نداره، اتفاقا آقای رضایی با من بعدش تماس گرفتن و من هم گفتم اتفاقا خیلی خوشحال شدم که تونستین با دوستان و عوامل آلبوم به یک جمع بندی برای یک کار زیبا برسید و کار زیبایی شده بود و اصلا و ابدا هم ناراحت نشدم و خیلی هم خوشحال شدم و اگه بودم حتما شرکت می کردم.
نظرتون در مورد این گونه مصاحبه ها با عوامل و دست اندرکاران آثار آقای صادقی توسط سایت دولت عشق چیه؟
این حرکت قشنگ که باعث میشه هم حمایتی از هنرمندان بشه و هم اینکه اگه حرفی هست جایی برای گفتن با هوادارا وجود داشته باشه خیلی خوبه و من واقعا دوست دارم این حرکت رو.
چه پیشنهادی برای ترانه سراهای جوون دارین که میخوان تازه کار رو شروع کنند؟
ما در شهر بندرعباس انجمنی داریم که من بخاطر مشکلاتم کمتر حضور دارم ولی دوستانی هستند که در اینگونه جلسات کمک کنند ولی اولین پیشنهاد من مطالعه است و اینقدری که مطالعه به فردی که تازه میخواد شروع کنه کمک میکنه هیچ کسی و انجمنی نمیتونه کمک کنه، چون بعضی از این انجمنها دوستان و همکارانی که خودشون به جایی رسیدن با برخورد نامناسب و انتقاد شدید و مخرب برخورد میکنند که نباید از کسی که تازه کار رو شروع کرده انتظار داشته باشن مثل خودشون کار انجام بدن و باید طبق مدتی که کار رو شروع کردن و خود فرد بهشون نظر یا انتقاد کنند و برخوردهاشون و رفتارشون یخورده از این جهت تنده و باعث شده بعضی ها که واقعا استعداد زیادی داشتند و ممکن بود شاید از خوبها بشوند زده بشن و دیگه ادامه ندهند، ولی من دوست دارم در این جمع ها ترانه سرایان باشند و از تجربه ها و علم هم استفاده کنند ولی بشرطی که این برخوردها پیش نیاد چون دیگه اصلا جمع بودن قضیه از بین میره.ولی پیشنهاد اول و آخرم مطالعه است در کنارش استفاده از انجمن و ترانه سرایان با تجربه
با توجه به حضور پر رنگ هنرمندان هرمزگانی در این آلبوم و شما هم بعنوان یک ترانه سرا شعر امرم از مرحوم منصفی را چطور دیدین؟
من حقیقتا خیلی خوشحال شدم این قطعه را شنیدم و با این آهنگ و تنظیم خوب و با این فرم خوانش خوب آقای صادقی شنیدم.
کارهای استاد مرحوم ابراهیم منصفی رو معمولا خیلی از دوستان و خواننده های جوان و دوستانی که تازه میخوان کار خوانندگی کنند از ترانه ها و اشعار ایشون استفاده میکنند و اشعار ایشون گاها بارها و بارها با صدای خیلی از دوستان شنیدیم ولی من بشخصه این کار رو خیلی دوست داشتم ، این تم خوانش آقای صادقی در این کار و آهنگسازی و تنظیم فوق العاده فاضل پیش در این کار واقعا زیباست،این کار رو قبلا با صدای فاضل پیش هم اجرا شده بود، ولی این کار آقای صادقی بنظر من یکی از ماندگار ترین قطعات موسیقی بندری و اشعار ابراهیم منصفی در سالهای اخیر هست.
با توجه به حیطه فعالیت شرکت هنرمندان خاک جنوب و کنسرت هایی که برگذار میشه، چرا دیگر هنرمندان جوان هرمزگان بیرون هرمزگان فعالیت نمیکنند؟ بعضی از گروه ها چند سال یکبار کنسرت میگذارند و گاها فعالیتشون رو کم میکنند و …
متاسفانه ما در استان این سالها خیلی مسولینی بی ثباتی داشتیم که زود به زود جابه جا شدند و خیلی کم با هنرمندان همکاری داشتند و حمایت هایی که باید میشد از دوستان هنرمند انجام نشد و باعث شده خیلی از دوستان دیگه رغبت نکنند برای فعالیت هنری ولی همین الان هنرمندانی داریم کهآلبوم های مجاز در سطح کشور منتشر میکنن ولی اولین مشکلشون اینه که هنرمندانی که از شهرستان فعالیت هنری رو آغاز میکنه در کشور بعنوان یک هنرمند بچه شهرستانی بهش نگاه میشه و نگاه خوبی ندارند و خیلی هم خود فرد با وجود همه مجوزهایی که گرفته پخش گسترده انجام نمیده و شرایط مساعدی نداره و به توزیع در حد همین استان بصورت شخصی اکتفا میکنند و شرکت های پخش هم باهاشون همکاری نمی کنند مگر اینکه خیلی معروف بشند و اسم داشته باشند و خیلی ها هم بفکر کلیپ ساختن و دادن به شبکه های ماهواره ای میافتند که مشکلات ممنوعیت ها و مشکلات بعدی براشون بوجود میاد.
و خیلی از گروه ها در سطح کشور حرف برای گفتن دارند و حتی در جشنواره ی موسیقی های محلی که در اواخر سال گذشته در روسیه برگذار شد فقط دو نماینده از ایران حضور داشتند که نغمه بندر عباس و آنامیس میناب هردو از هرمزگان بودند و بصورت خیلی خوب برگذار شد و چنین برنامه هایی خیلی خوبه و حتی میشه ما میزبان باشیم و از کشورهای دیگه دعوت کنیم و البته عدم حمایت مسولین و پشتکار نداشتن بعضی هنرمندا هم هست و این معضلی برای هنر هرمزگان شده، و این فقط در موسیقی و ادبیات نیست و در بقیه حوضه های هنری هم همین مشکل وجود داره. ولی اگر مسئولین کمی همت کنند و در اطاقهاشون رو باز کنند مطمئنا کارهای قشنگی اتفاق میافته، البته این بین بعضی مسئولین واقعا کارهای زیادی کردند ولی این تغییرات زیاد مدیریتی فرصت کار بیشتر به اونا داده نمیشد.
و ما در سالهای اخیر فعالیت های زیادی در عکاسی ، نمایش و … رو شاهد بودیم که با همت خوب دوستان و انجمن های هنرهای مختلف با وجود عدم امکانات و حمایتها پیشرفت های زیادی رو دیدیم اما کمبود امکانات استان نسبت به دیگر استانها جلوی پیشرفت هنر رو میگیره با پتانسیل خوب هنر در استان هرمزگان که با برنامه ریزی و حمایت ، شاهد موفقیت های هنرمندان استان هرمزگان خواهید بود
پیامی که برای هواداران دارین و چه صحبتی در مورد ترک خودتون دارین؟
ترک بستگی به شخص شنونده و حال و هوای خاصی داره برای یک زمان خاصی، و من دوست ندارم هیچ کسی شکست بخوره از این دوستی ها ، عشق ها و .. ولی تنها یه حرف ” فقط گوش کن”
میتونیم شما رو عضوی از مجموعه دولت عشق بدونیم؟؟
بله با افتخار اول اینکه من همشهری جناب صادقی هستم و بعد هم من همیشه کارهای آقای صادقی رو گوش کردم و دنبال می کنم و جز افتخارات منه که با ایشون همکاری داشتم و امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کنه.
حرف آخرتون با هوادارا و دولت عشقی ها؟؟
خیلی خیلی خوشحالم از اینکه اینقدر اینقدر از یک هنرمند که دوستش دارن حمایت میکنند و من به شخصه وقتی پیج ها رو میخونم فارغ از یک سری انتقادها که همیشه هست خیلی خوشحال میشم از این همه هوادار، فعالیت و تلاش رو میبینم ، من از نزدیک چند برنامه با اقای صادقی برای اجرای کنسرت چه در بندر عباس و … بودم این همه هوادار مشتاق رو میبینم واقعا خوشحالم و این صحبتم را به بعنوان مهدی محمودی ترانه سرا نمیگم، بعنوان کسی که در امر کنسرت فعالیت میکنه میگم که گاها بعد از کنسرت ها جناب صادقی نتوانند با کسی ملاقات داشته باشند و محدودیت و مشکلاتی دارند ، با اینکه خیلی هواداران رو دوست دارن. پس از بنده حقیر و دیگر همکاران بنده در هر کجایی که اجرای کنسرت دارن ناراحت نشوند ( این برای تمامی هنرمندان و خواننده ها هست که همیشه یا با همه دوستان نتونند ملاقات داشته باشند) .
از اینکه وقتتون رو در اختیار ما گذاشتین کمال تشکر رو داریم
خیلی خوشحال شدم از این صحبت با سایت خوب شما و از طرف من هم از کلیه کسانی که در سایت تلاش میکنند تشکر کنید و سلام من رو به همه ی همه ی هواداران برسونید.
دیدگاهتان را بنویسید