مصاحبه ی اختصاصی با سید محمد کاظمی (ترانه سرا)
دولت عشق – افشین رضایی : یلدای سال ۱۳۹۲ تک قطعه ای از رضا صادقی منتشر شد به اسم “حواسم بهت بود”. “حواسم بهت بود” از نوشته های سید محمد کاظمی با ملودی بانوی هنرمند ساناز کریمی و تنظیمی از بابک مافی با استقبال بی نظیری از طرفداران رضا صادقی و مخاطبین موسیقی پاپ همراه شد.صادقى “حواسم بهت بود” را به کودکان سرطانى و کودکان کار تقدیم کرد و پس از انتشار از جمله قطعات ثابت کنداکتور اجراهای زنده ی خود برگزید.
تیرماه امسال سید محمد کاظمی در دومین همکاری اش با رضا صادقی ترانه ی “با تو می خندم” را بر روی ملودی ای از شهاب رمضان سرود. “با تو می خندم ” با صدای رضا صادقی و شهاب رمضان و تنظیمی از فرشاد فارسی، در قالب تیتراژ برنامه ی “امروز هنوز تمام نشده” از شبکه اول سیما پخش شد و از جمله قطعات هیت و محبوب مخاطبین موسیقی قرار گرفت.
مصاحبه اى که در ادامه مى خوانید حاصل یک ساعت گفت و گوى گرم و صمیمى با سید محمد کاظمى (روزنامه نگار, فیلم نامه نویس و ترانه سرا) از جمله ترانه سراهاى موفق و پرکار این روزهاى موسیقى پاپ است که از زندگى هنرى خویش تا همکارى اش با رضا صادقى صحبت کرده است.
یک معرفی اجمالی از خودتون برامون بگید.
سید محمد کاظمی هستم، متولد هفتم بهمن ۱۳۶۴،تهران، لیسانس مهندسی صنایع
از رابطه خانوادتون با هنر بگید. از مشوق هاتون.
من در خانواده ای تقریبا مذهبی بزرگ شدم، خیلی مشتاق و علاقمند هنر و موسیقی نبودند. پدرم هنر رو دوست داشت و داره اما دوست نداشت فرزندش وارد این عرصه بشه. من فکر می کنم من هم مثل خیلی ها که تو محدودیت تونستن رشد کنند، در محدودیت تونستم به این جایگاه حالا چه خوب و چه بد برسم. در این سالها حضور برادر کوچکترم براى من یه جورهایی دلگرمی بود.
چی شد که ترانه سرا شدید؟
من خیلی به موسیقی علاقه داشتم. دلم می خواست نوازنده و آهنگساز شم ولی به خاطر محدودیت هایی که راجع بهش صحبت کردم شرایطش مهیا نشد. با این وجود تنها کاری که میشد برای ورود به عرصه ی موسیقی کرد ، احتیاج به یک قلم و کاغذ داشت و اون ترانه سرایی بود. البته استعداد ترانه نوشتن رو خدارو شکر داشتم از همون ابتدا، بنابراین به سمت ترانه روی آوردم.
از چه سالی نوشتید؟
من اولین کاری که به صورت آهنگین روی کاغذ نوشتم سال ۷۸ بود که حدودا سیزده، چهارده ساله بودم. اما اولین کار حرفه ای که از من منتشر شد سال ۸۸ ، قطعه ی “چشمای تو” در آلبوم کما۲ حمید عسکری بود. دومین کارم هم با احسان خواجه امیری، قطعه “اعتراف” در آلبوم “یه خاطره از فردا”.
دنبال موسیقی و ساز نرفتید ؟
جدیدا دارم پیانو رو پیگیری می کنم بخاطر اینکه همچنان احساس می کنم می تونم آهنگساز و ملودی ساز خوبی باشم. چند تا ملودی هم از من منتشر شده و کارهای منتشر نشده ای رو هم آماده دارم.
آخرین کاری که از من منتشر شد آلبوم “یک و یازده دقیقه”ماهان بهرام خان بود.
کلا هم با خواننده هایی که کار می کنم فکر می کنم از نظر ملودی سازی خیلی تونستم کمک کنم بهشون و خودشون هم تعجب می کنند و می گن ذهنیت خوبی داری و استقبال می کنند.
از مجموعه شعری که در قبل منتشر کردید برامون بگید.
من یک مجموعه شعر به صورت مشترک با آقای علیرضا مرتضی قلی داشتم به اسم “هیس، حالا داد بزن” که سال ۸۹ منتشر شد. اما حقیقتش رو بخواهید امروز خیلی راضی نیستم اون مجموعه از من منتشر شد. بنظرم خیلی زود بود.
ولی خب اتفاقی که داره میافته اینه که بخاطر استقبال مخاطب ها و پافشاری یک سری از دوستان بلاخره قانع شدم که اولین مجموعه شعر حرفه ایم رو امسال قرارداد ببندم.این کتاب مجموعه ای از ترانه های منتشر شده من هست. فعلا با همسرم به این نتیجه رسیدیم که اسم کار رو “هواتو کردم” بزاریم ولی به قطعیت نرسیدیم.
تعداد ترانه هایی رو که گفتید به یاد دارید؟
خیلی زیاد بوده، نه اصلا. ولی می دونم بیشترین همکاریم با بهنام صفوی بوده.
تیتراژهای تلویزیونی خوب و موفقی در کارنامتون دیده میشه؛ از جمله تیتراژ برنامه ی “امروز هنوز تمام نشده” ، سریال “خروس” و … نحوه ی انتخاب ترانه برای تیتراژهای سریال ها، فیلم های سینمایی برنامه های تلویزیونی و … به چه شکل هست؟ بر اساس سوژه فیلم یا برنامه مورد نظر ترانه می نویسید یا نه از ترانه هایی که قبلا سرودید استفاده می کنید؟
ببینید اگر بدونیم فیلم یا برنامه راجع به چه چیز هست صددرصد فضای کار رو مد نظر قرار می دهیم. اما خیلی وقت ها ما نمی دونیم. شما فرض کنید وقتی قرار شد با محمد علیزاده برای تیتراژ سریال خروس ترانه بنویسم من فقط از اسم سریال و نام کارگردانش آقای سعید آقاخانی بودند می دونستم که این سریال فضای طنز داره و خب طبیعتا یک چیزی که بهش خیلی اعتقاد دارم اینه که تیتراژ پایانی سریال طنز رو باید خیلی حسی و حتی سوزناک نوشت. نمونه بارزش قطعه “نرو” بود که رضا صادقی در تیتراژ پایانی سریال ارث بابام خوند و اینقدر جواب گرفت.
یک ضعفی که بنظرم برای تیتراژها وجود داره اینه که دقیقه ی نود به یکباره تصمیم میگیرن که خواننده کار چه کسی باشه، ترانه سرا چه کسی باشه و … در صورتی که این اشتباست.
می دونم که روی ملودی هم ترانه می گید. از این بخش از کارتون برامون بگید.
شاید بیشتر از شصت یا هفتاد درصد از کارهایی که از من منتشر شده روی ملودی ترانه نوشتم. از این مسأله هم هیچ ترسی ندارم.احساس می کنم خدارو شکر توانایی خوبی دارم در این زمینه. اما شکی نیست که کیفیت ترانه وقتی روی ملودی نوشته میشه کمی پایین میاد.
قطعات “با تو می خندم”، “هواتو کردم” از جمله کارهایی بود که روی ملودی ترانه گفتم.
معمولا در چه شرایطی می نویسید؟
خیلی وقت ها حین تماشای یک فیلم . فیلم خیلی تاثیر می گذاره روی من برای اینکه بتونم ایده یا سوژه ای در ذهنم بیاد. اما از لحاظ زمانی بخواهیم در نظر بگیریم همیشه شب ها ترانه می نویسم. می تونم بگم ۹۵ درصد مواقع از ساعت ۱۲ شب به بعد می تونم ترانه بنویسم.
چه نوع موسیقی بیشتر گوش می کنید؟
موسیقی پاپ. به ندرت کلاسیک و سنتی. ولی موسیقی راک رو دوست ندارم. موسیقی رپ رو هم گاهی؛ چون احساس می کنم بعضی اوقات نوآوری های خیلی خوبی از لحاظ ترانه و ملودی در اون دیده میشه.
بعنوان یک مخاطب کارهای کدام یک از خواننده هامون رو دنبال می کنید و گوش می کنید.
خواننده هایی رو که باهاشون زیاد کار می کنم بدون تردید دوست دارم. مثلا اگر با محمد علیزاده زیاد کار می کنم همیشه هم گفتم صدای مورد علاقه ی منه. رضا صادقی صدای بسیار گرم و خوبی داره و مورد علاقه ی منه. شهاب رمضان، بهنام صفوی هم به همین شکل. و … در کنار همه ی اینها کسی که همیشه صداش بهم آرامش میده فریدون آسرایی ه که خوشحالم تونستم در آلبوم آخرش باهاش همکاری داشته باشم. البته با خواننده هایی که داخل ایران فعالیت می کنند.
در مورد فعالیتم با خواننده های خارج از ایران هم با هیچ کس تابحال همکاری نداشتم اما اگر قانونی بود خیلی دوست داشتم کار کنم.
کارهای آقای صادقی رو دنبال می کنید؟
بله حتما. از همون اوایل دهه هشتاد من یکی از مخاطب های جدی ایشون بودم .
از بین کارهاشون که دوست داشتید برامون بگید؟
“بی خداحافظ” رو خیلی دوست دارم. “بی خداحافظ” رو یک زمانی من هرشب گوش میدادم. قطعه ای داشتند که می گفت” می دونم اومدی بازی/ نمی خوام این آخرین بازی زندگیم ببازی … ” اون ترک رو هم خیلی دوست داشتم.
آلبوم “همین” رو گوش دادید؟
ایشون یکی از خواننده های خوب و خوش احساس موسیقی پاپ هستند و مگر میشه آلبومشون منتشر شه و منی که کارم هم موزیکه و علاقه خاصی به موزیک های حسی دارم کارهای ایشون رو گوش نکنم.
در آلبوم همین قطعه ی بندری “ولی نبو” رو خیلی دوست داشتم.بی نظیر بود و بهترین ترک آلبوم بود از نظرم.
از سابقه آشناییتون با آقای صادقی برامون بگید.
سابقه ی آشنایی من با آقای صادقی مربوط میشه به مدت ها قبل، خب من بعنوان روزنامه نگار باهاشون مصاحبه کرده بودم و ارتباط داشتیم حالا به صورت تلفنی. ولی خب اولین همکاری من بعنوان ترانه سرا با ایشون مربوط میشه به قطعه “حواسم بهت بود” و اولین دیدار رسمی ما بعد از انتشار این قطعه بود.
از تولد “حواسم بهت بود” بگید و اینکه چطور به دست خانم کریمی رسید.
من “حواسم بهت بود” رو در ابتدا بر اساس سفارشی از آقای سعید عرب(خواننده) نوشتم. ایشون یک فضای عاشقانه ای که همراه با دل نگرانی هایی که از طرف عاشق برای معشوق باشه به من سفارش دادند و من “حواسم بهت بود “رو نوشتم.
منتهی ظاهرا چندان ترانه رو نپسندیدن و توسط ایشون اجرا نشد. اون موقع آهنگسازی نشده بود. سپس من ترانه رو به خانم ساناز کریمی دادم که ایشون بعد تماس گرفتن و گفتن آقای صادقی کار رو شنیدن و پسندیدن و من هم خیلی خوشحال شدم. ولی خب سرنوشت جالبی داشت.
از ترانه ی “حواسم بهت بود” بخشی هم بوده که در اجرا حذف بشه؟
نه؛ فقط بخشی بود که من یادآوری هم کردم ولی در اجرای نهایی به این شکل اجرا نشد.بخش پایانی ترانه که می گفت : حواسم بهت بود که غمگین نباشی، که از هم نپاشی ؛ که متاسفانه در اجرا از “غم نپاشی” اجرا شد.
این همکاری چقدر نظر خودتون رو جلب کرد؟
بیشتر از راضی بودن من ، بازتاب های بی نظیری که دیدم بیشتر راضیم کرد و خیلی خوشحالم از اینکه این کار در پرونده ی کاریم هست. خوشحال شدم که خود رضا صادقی هم این کار رو دوست داشت. حتی این رو هم بگم از بین دو گزینه ای که می خواهم برای اسم کتابم انتخاب کنم “حواسم بهت بود” هم یکی از گزینه هاست. ولى هنوز تصمیم صددرصد نگرفتم.
مهم ترین مشخصه ی کارهای آقای صادقی رو در چی می بینید؟
مهم ترین مشخصه ی کارهای آقای صادقی احساسشه. حس کارها قابل تامله واقعا. بنظر من آقای صادقی در وهله ی اول بخاطر احساس بسیار نابش رضا صادقی شد و صداش حزنی داره که واقعا کم یابه.
دلیل موفقیت ایشون از دیدگاهتون چیه؟
احساس خوب ، آهنگ های دلنشین و کارهای خوب و در کنارش تلاش و پشتکاری که صددرصد داشتند.
همونطور که می دونید آقای صادقی مخصوصا در ابتدای فعالیت موسیقی خود در عرصه موسیقى, بیشتر ترانه هاشون رو خودشون می نوشتند. نظرتون راجع به ترانه های آقای صادقی چیه؟
ترانه هایی که ایشون می نوشتند که خیلی خوب و عالی بود. من احساس می کنم به مرور زمان یا ایشون تمرکزشون روی نوشتن ترانه کم شد یا خب از نظر خودشون یه مقدار به تکرار رسیدن که به سراغ ترانه سراهای دیگه رفتن و البته که خوب هم جواب گرفتن. من احساس می کنم که آقای صادقی اگر در حال حاضر با ترانه سراهای دیگه کار کنن موفق تر میشن. اما امیدوارم که هرچه زودتر در دو سه سال آینده دوباره شاهد این باشیم که خودشان هم به صورت جدی دست به قلم شن.
رضا صادقى را ترانه سرای موفقی می شود دانست؟
من ایشون رو ترانه سرای بسیار خوب و موفقی می دونم. با وجود اینکه خیلی جاها بعضی قواعد در ترانه هایشان رعایت نمی شد ولی اصلا مهم نبود. اینقدر احساس کار بالا بود که به چشم نمیامد. مثلا آقای صادقی یک بیت شاهکار دارند که ایراد قافیه داره اما با وجود این ایراد، اینقدر که حس کار بالاست من این بیت رو عاشقانه دوست دارم. که می گه ” تو خیالمم نبود دوباره عاشقی کنم/ ممنونم اجازه دادی با تو زندگی کنم “؛ در این بیت عاشقی و زندگی قافیه ی درستی نیست، اما اینقدر حس خوبی داره که زیبا از آب در اومده.
تیرماه امسال دومین همکاریتون با آقای صادقی بود که با همکاری و همصدایی شهاب رمضان شکل گرفت. از “با تو می خندم” برامون بگید.
“با تو مى خندم” رو شهاب رمضان به من پیشنهاد داد . من در ابتدا فکر می کردم که این کار رو قراره فقط برای شهاب رمضان بنویسم که بعد متوجه شدم قراره به صورت دوصدایی اجرا بشه . “با تو می خندم” را روی موسیقى شهاب رمضان نوشتم ؛ چندین بار ترانه رو عوض کردیم تا در نهایت کاری شد که در قالب تیتراژ برنامه ی “امروز هنوز تموم نشده” اجرا شد.
در مورد همکاری دوباره با آقای صادقی به صورت مستقیم باهاشون صحبتی نداشتید؟
چرا ما دیداری داشتیم و ایشون از من خواستن که ترانه ای جدید به دستشون برسونم. بنده یکی دو ترانه در حال حاضر مدنظرم هست برای آقای صادقی که کاملشون کنم ولی متاسفانه هنوز فرصت نکردم. اما بى شک در آینده همکاری خواهیم داشت.
در مورد این کلمات هر چی به ذهنتون اومد بگید.
مشکی : رنگه عشقه (می خندد)
اعتقاد هم دارید؟ (با خنده)
(می خندد) نه
رنگه عشق چی هست حالا؟(با خنده)
من همیشه رنگ عشق رو صورتیه چرک می دونم. یعنی در ذهنم به این شکل از بچگی جا افتاده ولی بدون شک و صددرصد مشکی رنگه عشقه رضا صادقی و طرفدارهاشه.
این جمله رو هم بنویسید حتما (می خندد)
رضا صادقی : محبوب
شهاب رمضان : دوست داشتنی
ساناز کریمی: توانا و خوش احساس
بابک مافی: خوش صدا
کنسرت : برج میلاد
آرزو : ماندگار شدن
از جمله برنامه های سایت دولت عشق معرفی و حمایت از همکاران و تیم کاری آقای صادقی ست . نظرتون در مورد این بخش از فعالیت های سایت چیه؟
کارتون واقعا ارزشمنده، یکی از مشکلاتی که ما امروز داریم خواننده سالاریه و این به حدی زیاد شده که خیلی ها دقت نمی کنن که حالا این کاری که اجرا شده و پسندیده شده چه جوری شکل گرفته و چه زحمت هایی براش کشیده شده. این کار شما تا حدی خستگی رو از تن عوامل دور می کنه و از تنشون خستگی رو در میاره.
سید محمد کاظمی رو عضوی از دولت عشق رضا صادقی بدونیم؟
خواهش می کنم، بالاخره موسیقی از عشق سرچشمه می گیره و ما هم که کار موسیقی می کنیم و اسم سایت شما هم که دولت عشقه.
حرف آخرتون برای هواداران آقای صادقی و دولت عشق …
امیدوارم که همیشه عاشق باشند و امیدوارم که همیشه خواننده ی محبوبشون رو با قدرت روی صحنه ببینند و ببینیم و طرفدارهایی باشند که خوانندشون به وجودشون افتخار کنه.
4 thoughts on “مصاحبه ی اختصاصی با سید محمد کاظمی (ترانه سرا)”
شعراش خیلی سادس…
بدرد رضا صادقی نمیخوره…
بدر همون تیتراژ و …
بسیار عالی بود
دمش گرم دستش طلا این اهنگ، اهنگ مورد علاقه منه ولی ناگفته نماند که سلطان مشکی اهنگ رو خونده واصل احساس رو ایشون رسونده هر کس دیگه ای میخوند واسه من قشنگ نبود. (عمریه به عشق اون پیرهن مشکی میپوشم) . 《دنیا سلطان مشکی فقط》
با سلام و عرض ادب<،
می خواستم بپرسم متن آهنگ خدایا بهنام کریمی که از آقای محمد کاظمی عزیز هست رو به انگلیسی هم میشه پیداش کرد؟