بیتا طایی از همکاری با رضا صادقی و از ناگفته های” سردرد” می گوید
بیتا طایی از همکاری با رضا صادقی و از ناگفته های” سردرد” می گوید ….
دولت عشق – افشین رضایی : رضا صادقی خواننده ی سوپراستار و محبوب پاپ این روزها در جدیدترین آلبوم منتشر شده اش با نام “فقط گوش کن” بار دیگر حال و هوای دیگری در موسیقی پاپ تزریق کرده است . صادقی که همیشه نشان داده استعداد قابل تاملی در استفاده از چهره های جدید و جوان در آثار خود دارد این بار هم در آلبوم خود با حفظ بخشی از تیم کاری خود در آثار گذشته ، با مجموعه ای از چهره های جوان و چهره هایی نام آشنا همکاری داشته است.
وب سایت رسمی دولت عشق تصمیم دارد در بخش هایی مجزا و خواندنی به صورت سریالی به معرفی همکاران رضا صادقی در این آلبوم و از اتفاقات شکل گیری این همکاری ها از لحظه ی سرودن ترانه تا آهنگسازی و تنظیم قطعات آلبوم بپردازد .
با ما همراه باشید ..
قطعه ی اول آلبوم “فقط گوش کن” با نام “سردرد (کلافه) نگاهی به درونیات و سردرگمی های امروزی در فضای پاپ راک با تلفیق نگاه الکترونیک را دارد. “سردرد” از ساخته های رضا صادقی با تنظیمی متفاوت و قدرتمند از شجاعت شفایی ، به ترانه سرایی بیتا طایی است.
مصاحبه ای که در ادامه می خوانید حاصل گفت و گویی شنیدنی با سرکار خانم بیتا طایی ترانه سرای جوان ، خوش ذوق و خوش آتیه موسیقی پاپ می باشد که از همکاری با رضا صادقی ، “سردرد” و زندگی هنری خویش صحبت کرده است.
قطعه یک، نام ترانه : سردرد (کلافه) ، ترانه سرا : بیتا طایی
متولد : ۴ مرداد ۱۳۷۱- اهواز ، ساکن : ساری ، میزان تحصیلات : دانشجوی کارشناسی سخت افزار
سابقه حضور در مارکت موسیقی پاپ : حدود ۵۰ ترانه ی منتشر شده ، همکاری با بابک جهانبخش در آلبوم اکسیژن قطعه “روزمرگی”، علی لهراسبی قطعه “حس واقعی”،فرهاد دهقان،حمید فولادی، نادر مسچی و ….
سابقه همکاری با رضا صادقی : اولین همکاری
از رابطه ی خانوادتون با هنر برامون بگید. از مشوق هاتون.
از خانواده ى من کسى در زمینه ی موسیقی و ترانه سرایی فعالیتی نداشته ولی در حوزه ی هنر و نقاشی فعالیت داشتند.
من اولین باری که شروع کردم به نوشتن، اواخر سال ۸۹ و در مقطع پیش دانشگاهی بودم . استاد ادبیاتی داشتم در اون مقطع که وقتی ترانه هام رو دید خیلی منو راهنماییم کرد و فکر می کنم اگر با اون روی باز با من برخورد نمی کرد و از نوشته هام استقبال نمی کرد شاید هیچ وقت من این شهامت رو پیدا نمی کردم که به نوشتن ادامه بدم و به نوعی با راهنمایی هایی که می کرد کمک کرد که بیشتر علاقمند شدم برای نوشتن ، اما بعد از اون فکر می کنم مشوق اصلی خودم بودم.
این علاقه به نوشتن از کجا شروع شد. و اینکه شما گرافیک خوندید و درحال حاضر هم مهندسى سخت افزار مى خونید, چرا ادبیات نخوندید حالا با توجه به علاقمندی شما به شعر و ترانه ؟
تا مقطع پیش دانشگاهی خیلی کتاب می خوندم، از کتاب های شعر و ترانه، داستان و رمان و … ولی راستش رو بخواهید هیچ وقت حتی فکر نمی کردم که یک روزی خودم هم بخوام بنویسم. میشه گفت اصلا تو حال و هوای نوشتن نبودم ولی از آن موقع خیلی ناخوداگاه این اتفاق افتاد و شروع کردم به نوشتن و میشه گفت کاملا اتفاقی شد.
در زمینه ی تحصیلات در رشته ادبیات هم که فرمودید خب موافقم خیلی می تونه تاثیرگذار باشه در موفقیت یک ترانه سرا ولی خب من خلأیی در نوشتنم احساس نمی کنم.
از زمانی که وارد مارکت موسیقی پاپ شدید برامون بگید.
اولین همکاری من با صدا و سیما بود. کاری با نام “شب یلدا” که با صدای آقای حمید فولادی منتشر شد و هنوز هم در حال پخش هست.
این اتفاق مربط میشه به اواخر سال ۸۹ یا اوایل سال ۹۰ بود که صدا و سیما فراخوانی داده بود در زمینه ترانه با موضوع شب یلدا، که ترانه هاى ارسال شده توسط علاقمندان رو آنالیز می کردند و انتخاب می کردند.
بیتا طایی خودش رو ترانه سرا می دونه ؟ یا نه ، صرفا وقت هایی از خودش رو صرف نوشتن می کنه و به اون به جنبه ای غیر از کار نگاه می کنه.
براى من هم جنبه ى عشق و علاقه داشته و هم جنبه ى کارى. من به ترانه نوشتن واقعا علاقه مندم. خب خیلی وقت ها ازش کسب درآمد می کنم. البته پیش اومده دوست داشتم با عزیزی کار کنم حالا بر حسب اینکه خودم مایل به همکاری بودم اصلا مسایل مادى مهم نبوده و حتى در بعضى مواقع مطرح هم نکردم.
با خواننده ای هست که دوست داشته باشید کار کنید و حالا تابحال فرصت این همکاری پیش نیومده باشه؟
بله , مهدی یراحی، رضا یزدانی، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری خواننده هایى هستند که دوس دارم باهاشون همکارى داشته باشم.
معمولا خواننده هایی که شعور ترانه دارند و در انتخاب ترانه هاشون دقت می کنند رو خیلی دوست دارم. درسته که همکاری با خوانندگانی مثل رضا صادقی و همچین اسامی بسیار شنیده میشه ولی تنها دلیل من برای همکاری این موضوع نیست. وقتی می بینم همچین خواننده هایی هستند که اینقدر درک بالایی از ترانه دارند واقعا برام قابل تحسینه.
از سابقه آشنایی با آقای صادقی برامون بگید.
یک قسمت خوب از همکاری من با بابک جهانبخش این بود که آقای صادقی با کلام من آشنا شدند و براشون ناشناس نبودم. واسطه ى صحبت من بطور مستقیم با آقاى صادقى دکتر چراغعلى بودند .در ادامه صحبتی که با آقای صادقى داشتیم یک سرى از ترانه هاى من رو شنیدند و دیدیم که در رابطه با ترانه خیلی اتفاق نظر داریم و این شروعى بود براى همکارى.
این آشنایی و صحبت های جدی که با آقای صادقی در رابطه با همکاری داشتید به چه زمانی مربوط میشه؟
همین امسال، اوایل تابستان.
چقدر خوب و چقدر سریع این صحبت ها منجر به همکاری شد!
بله این انتخاب و این همکاری واقعا خیلی سریع اتفاق افتاد.
وقتی با ایشون صحبت مى کردم فکر می کنم حتی ایشون کارهاشون رو انجام داده بودند و انتخاب هاشونو کرده بودند و آلبوم رو بسته بودند. وقتی ترانه “سردرد” رو خدمت ایشون دادم خب خیلی ابراز علاقه کردند و ملودی کار رو ساختند و من بعد از چند روز فهمیدم که قراره در آلبوم جای بگیره و بعد متوجه شدم حتی ایشون این قطعه رو بعنوان سرآلبومی خودشون انتخاب کردند.
چی شد که سردرد رو نوشتید ؟ از تولد سردرد برامون بگید و اینکه چه زمانی نوشتید ؟
فکر کنم حدود یک سال پیش نوشتم. یعنی یک شب من اینقدر لبریز از ترانه شده بودم که سه ترانه نوشتم. اینکه چی شد که نوشتم یادم نیست و نمی دونم ولی هرچی بود اینه که از اتفاقات مختلف اطرافم تاثیر می گرفتم. من اون شب ترانه ی “سردرد” رو به اتفاق دو ترانه ی دیگه به نام های “جزامی” و “شبح” نوشتم و هر سه ترانه رو هم خیلی دوست دارم و امیدوارم اتفاق خوبی که برای سردرد افتاد برای اون دو ترانه هم بیافته.
از ترانه ی سردرد بخشی هم بوده حذف بشه ؟
بخشی از ترانه نبود که حذف بشه و کل ترانه اجرا شد. یک ادیت در ترجیع بند انجام شد و اینکه آقای صادقی وقتی که ملودی رو ساختن از من خواستند برای نشستن ترانه روی ملودی ، یک قسمت به ترجیح بند اضافه کنم .
دغدغتون از سرودن ترانه ی سردرد رو برامون بگید. توضیحی لازم می دونید در مورد ترانه برامون بگید.
سردرد محوریتش یک چیز مشخص و محدود نیست. یعنی نیومدم فقط در رابطه با مسایل عاطفی صحبت کنم. راجع به همه چیز داره صحبت می کنه. راجع به کسی که خودش رو گم کرده و دنبال خودش می گرده، راجع به کسی که از دروغ ها و حقیقت ها می ترسه، حالا راجع به کسی که یک شکست عاطفی خورده و هنوز هم دغدغش رو داره. با سردرد خواستم که خیلی مسایل رو کنار هم بزارم تا افراد بیشتری بتونن باهاش همزاد پنداری کنن. مسلما همه ی ما می دونیم همه ی مشکلات به عشق ختم نمیشه و بعضی از مشکلات هم به مسایل روزمره ی زندگی مربوطه و بخاطر اینه که می خواستم کلی تر گفته شه و البته این دلیل هم بود که خودم هم چنین حالی داشتم موقع نوشتن ترانه.
از تعاملاتی که با آقای صادقی در مورد ترانه “سردرد” داشتید برامون بگید.
تفاوت سلیقه ها در هرکاری پیش میاد. خب من از جانب یک ترانه سرا به کارم نگاه می کنم و آقای صادقی بیشتر بعنوان یک آهنگساز و خواننده. ولی خب در نهایت لذت بخش بود. آشنایی با ایشون، ارتباط کاری و همکاری باهاشون خیلی خوب بود.
آقای صادقی خیلی برای کارشون وقت می گذارند و روی کاری که اجرا می کنند حساسیت بالایى دارند و این خیلی قابل ستایشه. موضوع دیگرى که خیلی لذت بخشه اینه که ایشون برخلاف چیزی که من فکر می کردم حالا بخاطر تجربه ای که دارند، فکر نمی کردم به همفکرى اعتقادی داشته باشند ولی خیلی خوب در حین کار از نظرها استفاده می کردند و خودشون هم خیلی سلیقه داشتند .
آلبوم “فقط گوش کن” منتشر شد و ترانه ای از شما که سرآلبومی بود. از حس و حالتون بگید.
من خیلى خوشحالم که در این آلبوم تونستم همکارى داشته باشم و بیشتر خوشحال از اینکه خود آقاى صادقى هم کار رو دوست داشتند.
آلبوم رو در کل چطور دیدید؟ دوست داشتید ؟
آلبوم خوبی بود، خیلی از ترک ها رو دوست داشتم.
از کارهایی که در آلبوم دوست داشتید ۵ موردش رو بگید.
حبف ، یادگاری. خبر داری، آدم خوبه. “می خوامت” رو هم خیلی دوست داشتم یکی از پراحساس ترین ترک های شادی بود که شنیدم تابحال. معمولا آهنگ های شاد به ریتم توجه می کنند و اونقدر احساس انتقال نمی دهند و من واقعا احساس دوست داشتن و شادی رو در این قطعه لمس کردم.
کارهای آقای صادقی رو دنبال می کنید ؟ از کارهای گذشتشون که دوست داشتید بگید.
به شدت. اولین کاری که از ایشون شنیدم فکر می کنم دوم راهنمایی بودم و کارهاى ایشون رو خیلى دوست داشتم. “دلم برات تنگ شده جونم” از جمله ی این کارها بود و خیلی از آهنگ های دیگه ایشون که واقعا خوب بود.
مهم ترین مشخصه ی آقای صادقی رو در چی می بینید؟
فکر می کنم وقتى مى خونند خیلی خودشون هستند . نقش بازی نمی کنه. تا یک کاری رو باور نکنه و تا باهاش زندگی نکنه کاری رو نمی خونه.
من یادمه وقتی ترانه “سردرد” رو به ایشون دادم , در اون روزهایی که در حال ساختن ملودی روی ترانه بودند تو صحبت هایی که باهم می کردیم می گفتند من اینقدر درگیر ترانه شدم و ساعت ها مشغول ساختن ملودی هستم که سردرد گرفتم. آدمی که اینقدر عمیق میره تو کارش مسلما خواننده خیلی خوبیه.
نطرتون راجع به ترانه های آقای صادقی رو بگید.
صراحت کلامش، متفاوت بودن احساسش که در ترانه هاش هست خیلی خوبه و لطیفه.
روی ملودی ترانه هم می گین؟
بله خیلی پیش اومده
کدام راحت تره؟
من که اینقدر روی ملودی نوشتم فکر می کنم دستم دیگه روان شده. ولی فکر می کنم در جواب سوالتون اینطور بگم که نسبی هست. بعضی ملودی ها باهات حرف می زنه و سمت خودش می کشونه ولی بعضی ملودی ها واقعا بدقلق و زمان بر هست برای نوشتن ترانه روی اون.
جدا از وقت هایی که خواننده محدودیت زمانی مشخص می کنه برای تحویل کار همیشه استقبال کردم. چون واقعا یه فاصله زمان هایی هست که میل به نوشتن ندارید، بعضی وقت ها میشه که یک ترانه سرا حالا بر حسب شرایطى که داره حتی چندین ماه نمی تونه بنویسه ، در هرصورت من از این نوع کار هم استقبال می کنم و دوست دارم.
معمولا در چه شرایطی می نویسید؟
قدم زدن ، شب ها وقتی که همه به خواب می روند، بعد از دیدن یک فیلم خوب
چه نوع موسیقی بیشتر گوش می کنید.
سبک راک و جاز رو دوست دارم.
از تیم کاریتون برامون بگید. در حال حاضر با چه موزیسین هایی تعامل دارید؟
در حال حاضر می تونم پیام هوشمند، بهنام کریمی و مهران خالصی رو نام ببرم که از کسانی هستند که دارم باهاشون کار می کنم.
ترانه های بیتا طایی چقدر شبیه خودشه؟ رد پای زندگیش چقدر در ترانه هاش دیده میشه؟
۸۰ درصد.
شخصی ترین ترانتون ؟
“روزمرگی” که بابک جهانبخش اجرا کردند و “گریه زیر دوش” که هنوز اجرا نشده.
از ترانه سراهای مورد علاقتون بگید؟
ترانه های حسین صفا، افشین مقدم و حسین غیاثی رو دوست دارم، بنظرم خیلی متفاوته و از معدود ترانه سراهایی هستند که دچار تکرار نشدند.
نظرتون راجع به جلسات شعر رو بگید. اینکه خودتون تابحال در این جلسات حضور داشتید؟
فکر می کنم نزدیک به هفت،هشت ماه میشه که به دعوت یکی از دوستان آقای مرصاد فولادی مسوول انجمن روی خط ترانه ساری, به این جلسات میرم. خب در این جلسات با دوستان دیگه هم آشنا شدم و محیط دوستانه ای داره.
نقش این جلسات و کارگاه هاى ترانه رو در پرورش استعدادها و ترانه سراهای جوان و علاقمندان به شعر و ترانه چطور می بینید؟
خوبه. نمی تونم بگم کسی که در این کلاس ها شرکت می کنه حتما موفق میشه، تضمینی وجود نداره. بستگی به خود طرف و جهان بینی اون شخص از ترانه هم داره. چون فکر می کنم متفاوت نوشتن و اون ذاتا ترانه سرا و شاعر بودن چیزی نیست که بتوان در این کلاس ها کسب کرد. ولی خب یک سری قوانین و چهارچوب هایی که باید در ترانه لحاظ بشه رو می توانند یاد بگیرند ولی باز در نهایت به خود طرف بر مى گرده که شرایطش رو برای حضور در این کلاس ها داشته باشه و البته این رو هم بگم کسی که حالا بهر شکل نتونه در این کلاس ها شرکت کنه نباید فکر کنه که نمی تونه موفق باشه.
شما خودتون از جمله ترانه سراهای جوان و موفق هستید ، برای علاقه مندهایى که می خواهند در این مسیر موفق بشوند چه راهکار و پیشنهادهایی می تونید داشته باشید؟
تنها پیشنهادم اینه که کارهای دیگران رو گوش کنند و اصلا مثل اونها ننویسند. نوآوری خیلی مهمه.چیزی که باعث شه به چشم بیاد، یک حرف نو و یک زاویه دید تازه ای داشته باشند.
البته این رو هم اضافه کنم خیلی وقت ها هم ترانه سرا بدشانسی میاره. بارها برای دوستان و خود من هم پیش اومده که در ترانه ام از تعبیری استفاده کردم، سوژه ای در ترانه ام داشتم و قبل از اینکه ترانه ی من منتشر بشه و حتی دیده بشه ، کارهای شخص دیگری با تعبیرهای نزدیک و سوژه ای نزدیک به من منتشر شده. این موارد هم هست.
چند تا کار دادید تا به الان به آقای صادقی ؟
۲ تا کار، همین کار “سردرد” و کاری به اسم “آینده” که خدمت ایشون دادم ولی هنوز آهنگسازی نشده.
قبل از مصاحبه سایت دولت عشق رو دیدید، نظرتون رو راجع به وب سایت رسمی دولت عشق می فرمایید.
خیلی خوبه. کیفیت سایت رو خیلی دوست داشتم. اینکه به موضوعات مختلفی پرداخته شده خیلی خوبه و خیلی جامع و کامل بود. و فکر می کنم هواداری که دنبال هرچیزی که باشه می تونه تو سایت شما پیدا کنه و مطمأنا از اینکه در سایتتون عضو هست احساس خیلى خوبى پیدا مى کنه و مدام سر میزنه و سایت رو پیگیری می کنه.
از جمله فعالیت های دولت عشق معرفی تیم کاری آقای صادقی و حمایت از همکارانشون هست. نظرتون راجع به این بخش از فعالیت های سایت رو بفرمایید.
مسلما خیلی خوب و عالیه. اینکه قابل احترام و ارزشمنده از اینکه وقت میگذارید و پیگیر میشوید برای اینکه مخاطب های آقای صادقی رو بیشتر با فضای کاری ایشون و همکارانشو.ن آشنا کنید قابل ستایشه و من ممنونم از شما.
از بیتا طایی به زودی چه کارهایی خواهیم شنید؟
کارهای خوبی خواهید شنید، مطمین باشید سال۹۴ پر از اتفاق های خوبه
راجع به این کلمات هر چی به ذهنتون اومد بگید.
مشکی : رنگ مورد علاقمه
رضا صادقی: بی نهایت کاربلد
شجاعت شفایی: بسیار خلاق
ترانه: بهترین بخش زندگی
کنسرت: هیجان انگیز
آرزو: تمامی نداره
حرف آخر برای هواداران آقای صادقی و دولت عشق …
من خیلى ممنونم از هوادارهاى آقاى صادقى با اینکه زمان زیادى از پخش آلبوم نگذشته ازشون بى نهایت محبت دیدم و انرژى مثبت گرفتم. از همگی متشکرم و اینکه با تمام وجود سعی مىکنم این دوستانى که من رو همراهى مى کنند همیشه نگه دارم و اینقدر در کارم خوب باشم که همیشه توجهشون رو جلب کنم.
10 thoughts on “بیتا طایی از همکاری با رضا صادقی و از ناگفته های” سردرد” می گوید”
سلام حسین جون..
پیشواز همراه اول البوم رو بزار
ممنون
باشه ، میزنیم بزودی
فدای داداش رضا و البومش بشم من…….روزی صد بار این البومو گوش میدم
من سرودیم به خانم طایی بابت این ترانه,انقدر که من کلافم…
من حسودیم شد به خانم طایی بابت این ترانه.انقدر که من کلافم…
این ترک یکی از زیبا ترین ترک های البومه من زیاد از سبک راک خوشم نمیاد ولی معنی قشنگی داشت . (دروغ ها رو دوست دارم چون گاهی حقیقت خیلی ترس ناکه)
سلام پیشواز چی شد؟
سلام دوست عزیز
پیشواز ایرانسل داره یا نه؟
هنوز اعلام نشده متاسفانه.
با سلام خدمت بزرگ مرد موسیقی کشور رضا صادقی عزیز باور کنید قبل از اینکه بفهمم روز تولد من و جناب صادقی یه روزه بهش علاقه مند بودم جناب مدیر من چطور میتونم با خود اقا رضا صحبت کنم راستشو بخوای ترانه های خوبی دارم که فکر کنم به درد صدای و ریتم جناب صادقی میخوره. جا داره خدمت این دوست عزیز سرکار خانم طایی به خاطر این ترانه زیبا هم تبریک بگم.