مصاحبه با حدیث دهقان
حدیث دهقان ترانه سراى خوب کشورمان که با ترانه ى تیتراژ سریال «فاصله ها» نام خود را سر زبان ها انداخت، توانسته است با خواننده هاى خوب و مطرح موسیقى داخل کشور همکارى داشته باشد و چند وقتى است که شاهد همکارى اش با رضا صادقى نیز هستیم
پس از گذشت مدتی از انتشار آلبوم «یعنى درد» و شنیده شدن آن، به بهانه همکاری حدیث دهقان با رضا صادقی در این آلبوم، مصاحبه اى با او انجام دادیم که در ادامه مى خوانید:
در ابتدا خودتون رو معرفى کنید و اینکه چطور به ترانه علاقمند شدید و از چه زمانى ترانه سرایى رو شروع کردین؟
حدیث دهقان هستم، شاعر، ترانه سرا و مترجم…
شعر همیشه از وقتی که یادم میاد در من وجود داشته، بچه که بودم یک سری کلمات رو کنار هم میزاشتم که وزن و قافیه داشتن و میخوندم، خیلی معنادار نبودن و صرفا شکل شعری داشتن، از اون به بعد تا جایی که یادمه همیشه شعر در زندگی من بوده، و کم کم که بزرگ تر شدم پررنگ تر شد، منتها به ترانه سرایی هیچ وقت فکر نمی کردم و آخرین کاری بود که فکر می کردم یه روزی انجام بدم، خیلی اتفاقی یکی از دوستانم که خواننده مطرحی نبود، از من خواست که واسش روی یک ملودی ترانه بزارم، من هم خیلی دوستانه این کار رو کردم و از اون به بعد حس کردم که کار جالبیه و شروع کردم به نوشتن ترانه، همون ۳،۴ تا کار اولی هم که نوشتم باز هم اتفاقی به دست آهنگساز رسید و مقدمه ای شد برای شروع کار حرفه ای من.
پیشنهاد اولین کار حرفه اى چطور به دستتون رسید؟
پیشنهاد اولین کار حرفه ای من به این صورت بود که یک سری از ترانه هام دست فواد غفاری بود و علی لهراسبی کارها رو اونجا دید و خیلی خوشش اومد، شماره منو از فواد گرفت و بهم زنگ زد و گفت که دوست دارم با هم همکاری کنیم و توی آلبوم چندتا کار داشته باشیم، اولین همکاریمون هم کارهایی بود که برای آلبوم انجام شد، «صدام کن» توی آلبوم «تصمیم» اولین همکاری من با علی لهراسبی بود، ولی قبل از اینکه این کارها منتشر بشن، تیتراژ «فاصله ها» رو نوشتم براشون که در واقع اولین کاری بود که از من به عنوان کار حرفه ای منتشر شد.
شما با اولین کار حرفه اى تونستید نام خودتون رو مطرح کنید، چه حسى داشتید که اولین کارتون سر و صدا کرد و پیشنهادهایى که بعد از اون کار به شما ارائه می شد؟
بعد از اینکه «فاصله ها» منتشر شد ری اکشن های عجیب و غریبی گرفتم که انتظارش رو نداشتم، واقعا این انتظار رو نداشتم که توی مسیر ترانه سرایی بیفتم و بیشتر برام یه سرگرمی بود تا اینکه «فاصله ها» اتفاق افتاد و برای من به عنوان اولین کارم خیلی اتفاق بزرگی بود، هرجا می رفتم این کار پخش میشد و کسانی که منو می دیدن ابراز احساسات می کردن و بعد از اون همه آهنگسازهای خوب برای کار به من زنگ زدن و پیشنهادات خیلی خوبی داشتم، ولی چون هنوز تصمیمی برای ادامه مسیر نداشتم و قبلش هم اصلا توی فضای موزیک و ترانه نبودم و حتی خیلی ها رو نمی شناختم، خیلی نمیدونستم چه اتفاقی واسم افتاده که بتونم از موقعیت های بعدش کمال استفاده رو ببرم، چون آدم بی تجربه ای بودم و با تصمیم و برنامه ریزی قبلی هم وارد این حرفه نشده بودم واقعا نمی دونستم چه اتفاقی افتاده و بقیه می دونستن که شنیده شدن یک کار در چنین سطحی برای اولین کار یک نفر چه اتفاق بزرگیه و شاید اگر تجربه و برنامه ریزی الان رو اون موقع داشتم و اون اتفاقات الان برام می افتاد می تونستم از اتفاقات بعدیش استفاده بهتری ببرم.
معیار شما براى همکارى با خواننده ها چیست؟
به نطرم معیار هرکسی برای انتخاب خواننده، شنیده شدن کار هست، یکی از معیارهای مهم اینه که کارت رو به صدایی بسپری که مطمئنی شنیده میشه، هنرمند همیشه دغدغه ارائه کارش رو داره، یه زمانی بعضی خواننده ها جنبه شخصی پیدا میکنن، با صداشون خاطره داری و یا صداشون رو دوست داری و کلا اون آدم برات یک مقدار نسبت به بقیه متفاوته و همین میشه معیار انتخابت ولی فکر می کنم توی شرایط مختلف معیارهای آدم فرق میکنه، گاهی وقت ها ممکنه به خاطر پول کار کنی و اینکه دستمزد بالاتری پرداخت میشه، گاهی به خاطر مسائل شخصی، گاهی به خاطر صدای فوق العاده یک خواننده، یه جاهایی به خاطر برد تبلیغاتی یک آدم و کلا اینجوری نیست که فقط یک معیار مشخص وجود داشته باشه، آدم معمولا در شرایط مختلف تصمیم متفاوتی میگیره و معیارات فرق میکنه…
کار کدام یک از همکارانتون رو می پسندید و تحسینش مى کنید؟
بین همکاران ترانه سرا کار خیلی ها رو می پسندم، فکر می کنم ترانه سرای خوب کم نداریم، بخوام اسم ببرم تعدادشون زیاده، افشین مقدم یکی از ترانه سراهایی هست که بی نهایت کارش رو می پسندم، حداقل خودم ۵ کار ازش نشنیدم که بگم حتی معمولیه، خیلی های دیگه هم هستن، روزبه بمانی، مونا برزویی، حسین غیاثی، زهرا عاملی، نرگس جعفری، میثم یوسفی، عاطفه حبیبی و خیلی های دیگه که الان حضور ذهن ندارم اسم همه رو بگم، ولی اگر قرار باشه بین همه این عزیزان یک نفر رو انتخاب کنم قطعا افشین مقدم انتخاب من خواهد بود.
از آشنایى با رضا صادقى بگید و اینکه جرقه اولین همکارى چطور شکل گرفت؟ «شونه به شونه» اولین کارى بود که با ترانه شما منتشر شد.
خب آشنایی من با آقای صادقی برمیگرده به قطعه «پناهنده» که هنوز منتشر نشده ولی بعد از این کار بود که ما کار بعدی رو به ایشون دادیم، در واقع تیم ما که شامل من و فواد غفاری بودیم و چون آقای صادقی «پناهنده» رو دوست داشتن از ما خواستن که چندتا کار دیگه هم براشون بزنیم و پیشنهاد بعدیمون «شونه به شونه» بود که خیلی دوست داشتند و به موقع هم منتشر شد و خیلی هم ری اکشن های خوبی ازش دریافت شد، بعد از انتشار «شونه به شونه» و استقبال خوبی که ازش شد آقای صادقی خواستن که چندتا کار ۶و۸ دیگه هم از ما داشته باشن، فکر میکنم دو یا سه کار دیگه هم بهشون دادیم که یکیش «همه چی خوبه» بود که رفت توی آلبوم و قطعات بعدی که احتمالا در آینده منتشر خواهند شد.
در مورد آلبوم «یعنى درد» و قطعه ى شاد «همه چى خوبه» هم توضیح میدین؟
اینکه «همه چی خوبه» از من توی این آلبوم بود و تنها ترک ۶و۸ آلبوم کار من بود خب دوست داشتم، اما معمولا شاعرا دوست دارن که ترانه های خوبشون توی آلبوم خواننده های خوب باشه و شنیده بشه، من خودم ترجیحم این بود که کار «پناهنده» توی آلبوم قرار می گرفت و یا کنار این کار ۶و۸ قرار می گرفت ولی تصمیم آقای صادقی اینطور بود و ما هم به تصمیم ایشون احترام گذاشتیم، ولی راستش خودم انتظار نداشتم که انقدر بازخورد خوب از «همه چی خوبه» داشته باشم، ولی انقدر بعد از انتشار آلبوم از این قطعه استقبال شد که نظرم در موردش کاملا عوض شد و از اون به بعد خیلی بیشتر دوستش داشتم، مخصوصا با ری اکشن های فوق العاده ای که در روز رونمایی آلبوم دیدم، وقتی که کار پخش میشد و هیجان مردم رو از نزدیک می دیدم خیلی برام لذت بخش تر شد و خوشحال شدم از اینکه این کار رو از من انتخاب کردن که در آلبوم قرار بگیره
آلبوم «یعنى درد» رو گوش کردین؟ نظرتون در مورد این آلبوم به عنوان یک مخاطب چیه؟
بله قطعا آلبوم رو گوش کردم و معمولا وقتی کسی توی هر آلبومی که خودش کار داشته باشه، جدا از اینکه مخاطب اون خواننده باشه یا نه، حتما کل آلبوم رو گوش میکنه، حداقل برای مقایسه با کار خودش هم که شده… آقای صادقی همیشه سبک و سیاق خودش رو برای انتخاب کارها داره و این آلبوم هم همون رنگ و بوی رضا صادقی را در خودش داشت و کاملا در آلبوم احساس میشد و با این آلبوم تونست مثل همیشه مخاطبانش رو راضی نگه داره
چقدر از خروجی دو کارتون با رضا صادقى راضی هستین؟ فکر می کردید که این کارها به این اندازه شنیده بشن؟
در مورد خروجی کارهام خیلی راضی بودم چون بازخوردهای خیلی خوبی گرفتم و اینکه فکر می کردم شاید کارهای سنگین و یه کم اسلوتر بیشتر با صدای ایشون شنیده بشه ولی بازخوردهایی که دریافت کردم کاملا برعکسش بود، من دو تا کار ۶و۸ با ایشون داشتم واین دو کار خیلی شنیده شدن، مخصوصا «شونه به شونه» رو خیلی شنیدم و در کل از سبک کاری که با ایشون داشتم خیلی راضی بودم
در مورد قطعه «پناهنده» هم توضیح بدین و اینکه قرار بود به عنوان اولین همکارى شما منتشر بشه ولى اینطور نشد…
بله قرار بود اولین همکاری من با ایشون قطعه «پناهنده» باشه و دقیقا سر همین ترانه هم بود که با هم آشنا شدیم، ملودیش ساخته شد، وکال هم گرفته شد و کار بی نهایت فاخر و زیبایی بود قرار بود حتما در آلبوم باشه، حتی آقای صادقی دموی ۳۰ ثانیه ای از این کار رو هم منتشر کردن که حالا بنا بر دلایلی کنسل شد و نمیدونم چه زمانی منتشر خواهد شد.
در اکثر کارهاى شما نام فواد غفارى هم دیده میشه، چطور با هم آشنا شدین و این هماهنگى چقدر میتونه کمک کنه به فعالیت هاى هر دوى شما؟
فواد غفاری اولین آهنگسازی بود که من باهاش شروع به همکاری کردم، یک دوست مشترک داشتیم، پویا بیاتی از خواننده های خوب کشورمون، که ایشون چندتا کار از من برای خودش گرفته بود و اون ها رو سپرده بود که فواد غفاری بسازه و اینجوری شد که ما آشنا شدیم و اتفاقات بعدی که افتاد و رضایت بخش بود و همکاری ما ادامه دار شد و هنوز هم ادامه داره، من فکر میکنم معمولا وقتی شاعر و آهنگساز خروجی های خوبی با هم دارن، به عنوان یه تیم به کارشون ادامه میدن و البته عاقلانه هم همینه… حضور ایشون همیشه به من خیلی کمک کرده، چه به لحاظ کاری و چه انگیزه ای، خیلی وقت ها راهنمای من بوده، هر کجا کارم به تکرار کشیده یا ضعیف شده حتما تذکر داده و سختگیری کرده که این اتفاق نیفته… به عنوان یک همکار و یک دوست خیلی خوب همیشه کنار من بوده و هست و از همکاریمون هم بی نهایت راضی ام.
از همکارى هاى آتى خود با رضا صادقى بگید و اینکه چند کار آماده ى انتشار دارید؟
راستش یکی دوتا کار دست آقای صادقی داریم، اینکه چه زمانی منتشر بشه رو نمیدونم، چون در موزیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست، من در آلبوم هم فکر می کردم که ۳ تا کار دارم ولی خب یک کار منتشر شد، و اینکه در آینده کار مشترکی از ما منتشر بشه یا نه صلاحدید آقای صادقی است و واقعا قابل پیش بینی نیست.
کار کردن با رضا صادقى چطوره؟
کار کردن با ایشون خیلی ساده و لذت بخشه، خواننده ای نیستن که آدم رو اذیت کنن، وقتی کار خوبی به دستشون میرسه هیجان زده میشن و تشکر میکنن، بعد از کار «همه چی خوبه» که براشون ارسال شد زنگ زدن به من و خیلی با هیجان در مورد کار ابراز احساسات کردن و از من تشکر کردن، خیلی برای من شنیدنش لذت بخش بود و کلا همکاری خیلی لذت بخش و بی دردسری برای من بود،
نظرتون در مورد خود رضا صادقى چیه؟
شخصیتشون هم دقیقا شبیه همین واژه عمو رضاست که هوادارانش میگن و واقعا برازندشونه، اینکه همه بهشون عمو رضا میگن واقعا همون حس عمو بودن رو به آدم میدن، حسی که همه دوست دارن، باهاشون احساس راحتی میکنی و ارتباط و کار سخت نیست، و با ایشون همه چیز خیلی آروم و مهربون پیش میره
قبل از همکارى با رضا صادقى کارهاشون رو دنبال میکردین؟
بله من قبل از همکاری با ایشون هم مخاطب کارهاشون بودم، اینطور نبود که دنبال نکنم، معمولا به این شکل هست که آدم با خواننده هایی کار میکنه که مخاطب آثارشون هست، کسی که مخاطب آثارش نباشی یعنی کارهاش رو اصلا نمی پسندی و قطعا باهاش کار هم نمیکنی
رضا صادقى ترانه ى بسیارى از قطعات آلبوم هاش رو خودش نوشته، در آلبوم «یعنى درد» هم دوباره به اون روال گذشته برگشته و چند کار با ترانه ى خودشون هست، نظر شما در مورد ترانه هاى ایشون چیه؟
آقای صادقی بهترین کارهاش رو خودش ترانه سراش بوده، تمام کارهایی که از گذشته تاکنون هیت شده بیش از ۹۰ درصد ترانه کارها از خودشون بوده، به نظرم ترانه سرای خوب و قابل قبولی هستن و یه جاهایی خیلی به ترانه سرا بودن حرفه ای نزدیک میشن، ولی چیزی که در ترانه هاشون خیلی پررنگه بیشتر غلیظ بودن احساساته که باعث میشه مخاطب کار رو دوست داشته باشه، شاید بیشتر از تصویر پردازی، پیدا کردن فضاهای بکر شاعرانه که خیلی در ترانه سرایی تاثیر داره، چیزی که باعث شده کارهاشون شنیده بشه و حتی خیلی هاشون هیت بشن همین غلیظ بودن احساساته، انقدر در ترانه های ایشون احساس پر رنگه و چیزی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
با کدام خواننده ها تاکنون کار کردید؟
رضا صادقی، علی لهراسبی، میثم ابراهیمی، سینا شعبانخانی، پویا بیاتی، فریدون آسرایی، علی عبدالمالکی، ۲۵ Band و …
خواننده ای هست که دوست داشته باشید با او همکاری کنید که هنوز محقق نشده؟
بله تا دلتون بخواد، ما خواننده خوب زیاد داریم و با خیلی هاشون دلم میخواد کار کنم که هنوز نشده یا کار کردم که هنوز منتشر نشده و امیدوارم که این اتفاق خیلی زود بیفته
سقف آرزوهاى شما کجاست؟ آیا به اهداف مدنظرتون رسیدید؟
سقف آرزوهای من خیلی بلنده و نمیدونم که چقدر باید پرواز کنم تا بهش برسم، من همیشه به این فکر می کردم که خیلی گسترده تر از زبان های فارسی بنویسم و از اونجایی که رشته تحصیلیم زبان انگلیسی بوده و همیشه هم به زبان انگلیسی شعر نوشتم خیلی دوست داشتم که این اتفاق بین المللی یه روزی برام بیفته، ولی متاسفانه توی کشورمون هیچ وقت فضا برای کارهای غیر فارسی زبان نبوده و مجال ارائه اون ها پیش نیومده و کلا موزیک ما انقدر بسته ست که آدم مطمئن نیست این رویا تحقق پیدا کنه ولی امیدوارم که این اتفاق یه روزی بیفته، حتی اگر دور باشه و دیر…
وضعیت کنونى ترانه به چه صورت است و چه مشکلاتی در این زمینه وجود داره؟
ترانه سراهای خیلی خوبی به فضای ترانه اضافه شدن و این خیلی خوشحال کننده است ولی از طرفی ترانه سراهای زیادی در حال وارد شدن هستن که واقعا چیز خاصی در این مورد نمیدونن و به هر قیمتی حاضر هستن کارهاشون رو به خواننده واگذار کنن و این شرایط رو بد کرده، و فقط به این دلیل که کارشون شنیده بشه حاضرن پول نگیرن و کار رو واگذار کنن و این مسئله متاسفانه توقع خواننده ها رو بالا برده و فکر میکنن که اگر کار کسی با صداشون شنیده میشه این حق رو دارند که یا دستمزدش رو ندن و یا برخورد دیگه ای بکنن که درست نباشه، بزرگترین مشکلی هم که در ترانه وجود داره همینه، اینکه حق و حقوق ترانه سراها سرجاش نیست، هیچ قانونی که بتونیم در بعضی مواقع حق و حقوقمون رو پیگیری و دریافت کنیم وجود نداره و پیگیری های قانونی محکمی انجام نمیشه و این خیلی بده، البته آهنگساز ها هم این مشکل رو دارن و کلا موزیک ما این مشکل رو داره و فقط در مورد ترانه سرایی نیست، موزیک ما خیلی موزیک بی قانونیه و اگر مشکل مالی یا اخلاقی و یا هر چیز دیگه برات به وجود بیاد و بخوای قانونی پیگیری کنی فکر نمی کنم هیچ وقت به نتیجه ای منطقی برسی و این مشکل خیلی ریشه ای و اساسیه و باید مسئولین بهش بپردازن، خودمون فقط می تونیم با احترام گذاشتن به حقوق همدیگه تا یک جایی شرایط رو برای خودمون بهتر کنیم ولی اینکه این مشکل کلا و اساسا حل بشه نیاز به همکاری های گستره تری هست و امیدوارم که این اتفاق بیفته.
الان اکثر ترانه ها مضمون عاشقانه دارند و کارهاى اجتماعى کم شده، دلیلش چى میتونه باشه؟
به نظرم دلیل عاشقانه شدن کار گستردگی مخاطبش هست، کارهای عاشقانه همیشه مخاطب داره و معمولا خواننده هایی که میخوان تازه ورود کنن دنبال این هستن که زودتر و راحت تر شنیده بشن و به این دلیل کارهای عاشقانه رو انتخاب میکنن، کارهای اجتماعی چون مخاطب کمتری داره کمتر بهش پرداخته شده، البته فکر می کنم این مشکلیه که به خاطر ضعف تولید هست، شاید اگر کارهای اجتماعی خلاقانه تر و جذاب تر تولید بشه مخاطب پیدا کنه ولی در کل بهش خیلی پرداخته نشده و در این مورد ایده پردازی نشده و خیلی جای کار داره
نقش یک ترانه خوب در موفقیت یک اثر چقدر هست؟
نقش ترانه خیلی پررنگه، چون زبان فارسی همیشه با شعر ارتباط تنگاتنگی داشته، ما توی ضرب المثل هامون، توی اصطلاحاتمون همیشه شعر نقش پررنگی داشته، احساس میکنم مردم ما فارسی زبان ها همه شاعرن، حرف که میزنن فکر میکنی دارن شعر میگن، چون زبان زیباییه و گره خورده با شعر، به همین دلیل کلام تاثیر زیادی روی مردم میذاره، شنیدن یک کلام زیبا باعث میشه که شاید کار رو دوباره و دوباره بخوان گوش کنن، البته در سال های اخیر ملودی محور بودن کارها بیشتر شده و روی ملودی و تنظیم ها بیشتر کار شده… گاها حتی جایی کلام ضعیف بوده ولی کار خیلی شنیده شده، نمیشه به طور ۱۰۰ درصد گفت کاری که شعر قوی داره شنیده میشه و کاری که شعر ضعیف داره شنیده نمیشه، این مسئله خیلی قابل پیش بینی نیست، ولی فکر میکنم شعر تا حدود ۷۰ درصد باعث بیشتر شنیده شدن و تاثیرگذاری بیشتر کارها میشه.
خودتون چه نوع موسیقى گوش میدید؟
من همه جور موزیک گوش می کنم البته کلا کم گوش می کنم، هم به این دلیل که وقت نمی کنم و هم به این دلیل که ترجیح میدم که کلام دیگران در ناخودآگاه من، تاثیری روی نوشتنم نذاره ولی اگر بخوام گوش کنم واقعا فرقی نمیکنه که چه سبکی باشه و یا چه زبانی، کاری که خوب باشه رو می شنوم و لذت می برم ازش، خیلی پیگیر سبک خاص و یا یک خواننده خاصی نیستم
کارى بوده که واگذار کردید به خواننده اى و بعد از انتشار پشیمان شده باشید؟
من چند تا از بهترین ترانه هام رو به خواننده هایی دادم که بعدش از کاری که کردم پشیمون شدم، حالا اینکه چرا اون موقع این کار رو کردم خب فکرمی کردم درسته، نمیدونم… ولی بله این اتفاق افتاده و جای جبران هم نداشته، اسم هم نمی برم چون کار شایسته ای نیست
پیشنهاد شما به ترانه سرایان جوانی که تازه این کار را شروع کردند و علاقمند هستند که به صورت حرفه اى وارد این کار بشوند چیه؟
یکی از چیزهایی که من روزانه خیلی باهاش مواجه ام، چه در ایمیلم، چه در دایرکتم و گاهی حتی کلافه کننده هم میشه حجم پیام های زیادی از ترانه سراهای تازه کار هست که میگن میشه ما رو راهنمایی کنید و چیکار کنیم وارد بازار کار حرفه ای بشیم؟ جواب دادن به این سوالات خیلی سخته و واقعا امکان اینکه بخوام یک کسی رو راهنمایی کنم و تجربیات ۷-۸ ساله ام رو در چند جمله خلاصه کنم، وجود نداره… فکر می کنم بهتر اینه که توی کارگاه های ترانه سراهای خوبمون که برگزار میشه شرکت کنن، قطعا اونجا هم میتونن آموزش علمی ببینن و هم به صورت عملی و تجربی یک سری کارها رو انجام بدن و از اون تجربیات استفاده کنن، من توصئه ام این هست،.. کارگاه های ترانه ، مطالعه و اینکه بیشتر گوش کنن و بیشتر بنویسن، هر چقدر که یک کاری رو بیشتر انجام بدین قطعا اون کار بهتر و قوی تر میشه، و مطمئن باشن کسی که به درجه ای از کار خوب نوشتن برسه کارش شنیده میشه، اینجوری نیست که فکر کنن چرا من نمیتونم با کسی کار کنم یا دسترسی به خواننده ها سخته، نه اینطور نیست، کار خوب همیشه پیدا میشه و شنیده میشه، فقط احتیاج به صبر و تحمل و پشتکار بیشتر داره و یه خواهش هم دارم از تازه کارها، اینکه اگر ذوق و استعداد رو در خودشون نمیبینن سمت این کار نیان چون هنر چیزی نیست که یاد گرفتنی باشه، هنر بیشتر پرورش دادنیه، یعنی یک هسته ای از یک هنر در تو وجود داره و تو میای اون رو پرورش میدی، اگر این هسته مرکزی هنر رو در خودشون میبینن برن دنبال فعالیت هایی که گفتم و اون رو پرورش بدن وگرنه وقت خودشون و بقیه رو نگیرن.
یک دوره ى زمانى موج همکارى ترانه سرایان داخلی برای همکاری با هنرمندان خارج از کشور به اوج رسید و اون ور آبى ها از داخل کشور ارتزاق کردند و کمک خواستند، اون موج در یک دوره انقدر فراگیر شد که به یک بحران تبدیل شد و پایان این بحران به اینجا رسید که تقریباً همه ترانه سراهای داخل کشور که با آنها کار کرده بودند ممنوع الکار شدند. می خوام در مورد این اتفاق آسیب شناسی داشته باشید و اینکه شما هم این همکارى رو داشتید و مشکلى براتون پیش نیومد؟
بله در یک دوره ای خواننده های خارج از کشور به این نتیجه رسیدن که از فضای روز مردم خودشون دور شدند و احتیاج دارند کارهاشون رو به روزتر کنند که شنیده بشه و به همین دلیل به سمت هنرمندان داخلی اومدن، ترانه سراها و آهنگسازها، فکر نمی کنم از داخل رفته باشند که با اونور کار کنن بلکه بیشتر درخواست از خارج کشور بوده که با داخلی ها کار کنن تا کارهاشون به روز بشه، خب خواننده های خیلی خوبی در خارج از کشور داریم، خواننده هایی که کودکی و نوجوانی خیلی هامون با صداشون گذشته، صداهای فوق العاده خاطره ساز و نوستالژیکی که فکر می کنم هر کسی دوست داره حداقل با یکی یا دوتاشون حتی یک کار مشترک هم که شده، داشته باشه و این به خاطر همون جنبه روانی و شخصیه که اون خواننده برای ما خاطره سازه و همه دوران نوجوانی و جوانی ما با صداش گذشته و در واقع اسطوره ست و سالهاست در اوجه، تعداد این خواننده ها زیاد بود و به همین دلیل این هجمه به اون سمت زیاد شد و متاسفانه از اونجایی که همیشه موسیقی ما یه برنامه هایی برای به دردسر انداختن هنرمندان داره، نشستن و فکر کردن که چی کار کنیم واسشون دردسر ایجاد کنیم، گفتند ممنوع الکارشون می کنیم و خیلی هم خوب عمل کردن و متاسفانه خیلی از ترانه سراهای خوبمون ممنوع الکار شدن و سال ها اسمشون نخورد، در حقشون کم لطفی شد و کار به جایی رسید که یه عده ای حتی ترسیدن کار کنن و همکاری هاشون رو متوقف کردن، یه عده ای بدون اینکه اسمشون بخوره ادامه دادن و خیلی مشکلات دیگه به وجود اومد، بله منم همکاری داشتم که تا حالا مشکلی پیش نیومده و انشاالله مشکلی هم پیش نیاد
عده اى عقیده دارند که مافیاى ترانه جلوى رشد و مطرح شدن ترانه سرایان جوان را مى گیره، شما از ترانه سرایان جوانى هستید که با اولین ترانه هاتون بین مردم شناخته شدید، آیا به وجود چنین مافیایى اعتقاد دارید؟
نمیشه اسمش رو مافیا گذاشت، تیم هایی هستند که کار میکنن و این تیم ها ترجیحشون این هست که با خودشون کار کنن، شاید به این دلیل که خروجی های موفقی با هم داشتن و به اصطلاح مچ شدن و به یک سطحی رسیدن که دوست دارن باز هم با هم ادامه بدن، به اون صورت مافیایی وجود نداره، من خودم اصلا ترانه سرا نبودم، در هیچ خانه ی ترانه ای نبودم و این کار رو هم انجام نمی دادم و خیلی اتفاقی به این سمت اومدم و اولین کارم در اون سطح از گستردگی شنیده شد و سروصدا کرد، به نظرم مافیا وجود نداره، اینکه باید تلاش کنی تا با این تیم ها ارتباط برقرار کنی و کار خودت رو ارائه کنی یک بحثه که خب هر کاری تلاش خودش رو می طلبه، وقتی کار خوب ارائه کنی و اخلاق حرفه ای داشته باشی و خیلی از نکات حرفه ای دیگه رو رعایت کنی قطعا هیچ مافیایی برات وجود نداره و همه کاملا با دست و دلبازی باهات برخورد می کنند و ازت استقبال می کنند
فکر می کنید یک ترانه سراى خوب باید یک شاعر خوب هم باشه؟
به عقیده من یک ترانه سرای خوب حتما باید قبلش یک شاعر خوب هم باشه، چون شاعرانگی یک بخش زیادی از ترانه سرا بودن رو دربرمیگیره، هرچند ما در ترانه مولفه های دیگه ای هم داریم، مثل رعایت سادگی، اینکه مخاطب عام کار رو بپسنده و بفهمه، ولی ترانه ای که شاعرانگی به اندازه عامیانگی در خودش نداشته باشه از نظر من ترانه قابل قبولی نیست، من به شخصه فکر می کنم که ترانه سرا باید شاعر هم باشه
در مورد کتابتون هم توضیح بدید و اینکه آیا در آینده باز هم کتابى در دست انتشار دارید؟
من سال ۹۱ کتابی به اسم «مریضم کرده تنهایی» منتشر کردم، نشر شانی که اصلا از انتشار و پخشش راضی نبودم و نیستم، فکر می کنم کتاب باید به چاپ چهارم رسیده باشه که البته باید به چاپ های بالاتری می رسید، متاسفانه به دلیل پخش بسیار ضعیف این نشر که نشر غیر مسئولی هم هست و احتمالا کتابم رو از این انتشارات پس خواهم گرفت، اونجور که باید پخش نشد و به دست مخاطبین نرسید و به چاپ های بالاتر هم همینطور…
کتاب ترانه دیگری در دست انتشار دارم و همینطور یک کتاب شعر سپید که نشر این دو کتاب رو این بار قطعا با وسواس بیشتری انتخاب خواهم کرد که کار پخش درستی داشته باشه و بهتر و گسترده تر به دست مخاطبین برسه، اینکه چه زمانی این دو کتاب منتشر بشن رو اصلا نمیدونم چون منتظرم یک مقدار شرایط بازار رو بسنجم و همینطور کارهای آماده انتشارم درموزیک با خواننده های مختلف منتشر بشن تا تصمیم بگیرم چه زمانی کتاب ها بیرون بیان
اگر در پایان حرفی دارید که نگفتید و دوست دارید بگید؟
حرف خاصی نمونده، ممنونم از شما بابت این مصاحبه، امیدوارم در جواب سوالات زیاده گویی نکرده باشم
و اینکه اگر بخوام به یک سری دوستان حرفی بزنم ترجیح میدم به اون دوستانی باشه که هر روز در دایرکت مجبورم جوابشون رو ندم. توصیه ام به دوستانی که به سمت ترانه سرایی میان اینه که صبور باشید و خواهش می کنم پشتکار داشته باشید، اینکه انتظار داشته باشید ۵ تا شعر در زندگیتون نوشتید و این ۵ تا رو هم ۵ تا خواننده مطرح بخونند و شما یک دفعه صاحب همه چیز بشین این اتفاق نخواهد افتاد. مگر اینکه فوق العاده باشید که فکر نمی کنم یک نفر در تعداد کارهاش فوق العاده باشه، همه چیز احتیاج به پشتکار و تلاش و صبوری داره، و اینهاست که جواب میده و اینکه به اندازه ی همه جا هست، هیچ وقت فکر نکنید که در موزیک مافیایی وجود داره و اجازه نمیده شما وارد بشید. نه اصلا اینطور نیست، به اندازه هر آدمی در همه جای دنیا جا هست، و هیچکس جای کسی دیگه رو تنگ نمیکنه و شما هم یک روزی به چیزی که می خواهید می رسید، حرفه ای کار می کنید و جایگاه خودتون رو پیدا می کنید و حتما متوجه حرف های امروز من میشید، آرزوی موفقیت می کنم برای هر کسی که دنبال هر کاری هست، خسته نشید و ادامه بدید، حتما موفق میشید
مصاحبه، تهیه و تنظیم: صادق سلیمانی
1 thought on “مصاحبه با حدیث دهقان”
یکی نیست به حدیث دهقان بگه تو خودتم همینجوری شروع کردی به نوشتن و واقعا به عقیده من یه ترانه سرا و یا شاعر واقعی به مانند شما نیست که فقط بخواد شعرش رو به رخ دیگران بکشه شاعر های نامی ایران اگر مثل شما که اصلا جواب نمیدی خودشون رو بگیرن همه باید سر بزارن بمیرن هنرمند واقعی هیچ تمایلی به بزرگ کردن خودش از طریق کوچیک کردن دیگران نداره یا که شما بزرگ نشدی یا بزرگی ندیدی