مروری بر قطعات سر آلبومی رضاصادقی,انتخاب هایی هوشمندانه و متفاوت
۱.پیرهن مشکی(از آلبوم پیرهن مشکی)،۱۳۸۴ :
ترانه،آهنگ و تنظیم : رضاصادقی
آهنگ شروع کننده اولین اثر رسمی رضاصادقی که ادامه دهنده آهنگ محبوب و پر طرفدار مشکی رنگ عشقه می باشد .
یک کار در سبک شش هشتم که کمی اسلوتر نسبت به مشکی ،تنظیم شده است .
فضای ریتم و سبک کار، با توجه به اینکه اغلب آثار شنیده شده از رضاصادقی در آن زمان فضای احساسی و غمگینی داشت ،در کنار ترانه که به اثبات اعتقاد آقای مشکی پوش در خصوص رنگ مورد علاقه و عشقش می پردازد باعث شد تا این قطعه انتخاب درست و مناسبی به عنوان سر آلبوم باشد .
سوای قرار گرفتن در بین قطعات پرطرفدار آلبوم ،این آهنگ جزو یکی از ماندگار ترین آثار صادقی نیز قرار گرفت .
۲.وایسا دنیا (از آلبوم وایسا دنیا),۱۳۸۵:
(ترانه و آهنگ : رضاصادقی، تنظیم : سیروان خسروی)
قطعه ساختاری الکترونیک دارد و کلا فرم محور تولید شده است. سیکل آکوردهای تکراری که در ادامه یک به یک سازها را در خود اضافه میکند، قطعه را تا ترجیعبند هدایت میکند. که البته نقطه قوت رضاصادقی نیز در همین ترجیعبندهای بیادماندنی است. در ترجیعبند با اضافه شدن ناگهانی چند تراک جدید مثل arpeggiator و Snar و Hi hat کاملا متفاوت با قسمت قبلی شوک خوبی به شنونده منتقل میکند. البته ناگفته نماند که متن ترانه نیز لحنی گلایهآمیز به روزمرگیها دارد و احساس تالم خود از این موضوع را با عبارت «وایسا دنیا من میخوام پیاده شم» ابراز میکند.
ضعف تالیف و قافیه ترانه شاید کمی از قدرت این اثر در کلام بکاهد ،اما تنظیم فراتر از زمانه آن در کنار اجرای بی نظیر صادقی ،باعث شد تا وایسا دنیا به اعتقاد تعداد کثیری از مخاطبان و کارشناسان به عنوان بهترین قطعه وی انتخاب شود .
این آهنگ به حدی از موفقیت و محبوبیت رسید ، که رضاصادقی پارت بعدی این اثر را در فضایی متفاوت بارنگ و فضای مقاومت ساخت و منتشر کرد .
وایسا دنیا بهترین و موفق ترین قطعه سر آلبومی صادقی می باشد.
این قطعه توانست عناوین :بهترین قطعه دهه هشتاد،دومین قطعه برتر هیئت دهه هشتاد،بالاترین رتبه در بین خوانندگان داخلی در نظرسنجی ماندگار ترین ترانه های موسیقی ایران را کسب کند .
۳.میخوام تورو (از آلبوم یکی بود یکی نبود)،۱۳۸۸
(ترانه و آهنگ : رضاصادقی ،تنظیم : مهران خالصی)
ملودی آرام ابتدایی مطابق انتظاری است که شنونده از آلبوم دارد. صدای صادقی که با لحنی آرام می خواند، روند موسیقی ابتدای آلبوم را قطع می کند. صدای رضا صادقی در این قسمت کمی متفاوت است. پس از پیش درآمد کوتاه، صادقی کمی به قدرت صدای خود اضافه می کند و بر روی موسیقی زیبای زمینه ترانه را اجرا می کند. فضاسازی قطعه تاثیر خوبی در همراه کردن شنونده دارد. هر چند به نظر می رسد خواننده در اجرای قسمت هایی از ترانه با لحن بسیار آرام کمی از سبک کلی اجرای خود خارج می شود، ولی اوج و فرود های پیاپی خواننده و ملودی و فضاسازی موثر، به زیبایی قطعه کمک کرده است. پایان قطعه با تکرار می خوام تورو و صدای گیتار الکتریک در زمینه رقم خورده است.
در مجموع قطعه میخوام تورو نتوانست همانند سایر قطعات سر آلبومی رضاصادقی به موفقیت دست پیدا کند و حتی در بین محبوب ترین قطعات آلبوم نیز جای بگیرد .
۴.چراغارو خاموش کن (از آلبوم دیگه مشکی نمی پوشم)،۱۳۹۰:
(ترانه : یاحا کاشانی ، آهنگ : انوشیروان تقوی،تنظیم: کوشان حداد)
قطعه ترنسی که با صدای نی آغاز میشود و بعد از اورتوری کوتاه خواننده به ارامی با زیر صدای باس شروع به خواندن می کند و در ادامه اوج میگیرد.در ثانیه یک و هجده بوزوکی نیز اضافه میشود و همراه باس ملودی را می نوازد. بوزکی و نی در تنظیم این قطعه نقش بسزایی دارد. تغییر لحن اجرای خواننده و صدای بم شده اش در این قطعه نمایان است.تنظیمی قابل قبول که خیلی سعی شده بر یکی دو ساز تاکید داشته باشد،ترانه معمولی که فقط سوژه ای تقریبا نو را دنبال میکند.
انتخاب این قطعه به عنوان سر آلبوم ،تصمیم صحیحی می باشد .
قطعه چراغارو خاموش کن توانست در بین سه قطعه برتر آلبوم دیگه مشکی نمی پوشم قرار بگیرد و در کنسرت های صادقی با استقبال بی نظیری مواجه شد .
۵.نترس(از آلبوم همین)،۱۳۹۲:
(ترانه و آهنگ : رضاصادقی ،تنظیم : آرون حسینی)
این کار یکی از بهترین تنظیم ها رو در این آلبوم دارد در کل باید متوجه این نکته بود که ، وقتی رضا صادقی کا های ریتمیک انجام میدهد کار تنظیم کننده بسیار مهم میشود چون معمولأ از وی کارهای احساسی انتظار میرود .
ترانه ای که در آن برای اولین بار کلمات و حرف های متفاوتی از رضاصادقی می شنویم .
نترس توانست به عنوان سه قطعه اول و پر طرفدار آلبوم همین شناخته شود .
این آهنگ با چیزی بیش از چهار میلیون دانلود ، به عنوان چهارمین قطعه برتر سال رادیو جوان شناخته شد .
۶.کلافه(از آلبوم فقط گوش کن)،۱۳۹۳:
(ترانه : بیتا طایی ،آهنگ : رضاصادقی،تنظیم: شجاعت شفایی)
اگر در «وایسا دنیا» آلبوم، با قطعه ای به همین نام شروع می شود و هیجان خاصی را به آلبوم می دهد، «فقط گوش کن» با کلافه شروع خوبی دارد. البته سبک این دو قطعه کاملا متفاوت است. کلافه تنظیمی با درون مایه های راک دارد.
پیش بینی رضاصادقی کاملا درست از آب در آمد .
وی پیش از انتشار آلبوم فقط گوش کن گفت :فکر میکنم مخاطبانم بیشتر با قطعه کلافه بتوانند ارتباط برقرار کنند (با توجه به این نکته که وی برای اولین بار کاری تمام راک را خوانده است )
کلافه از ۱۳۹۴،تا کنون به عنوان آهنگ شروع کننده کنسرت های صادقی اجرا می شود.
ریتم و سبک متفاوت آن ،هیجان خاصی را به مخاطب تزریق میکند .
در مجموع با مرور این شش قطعه ،به این نتیجه می رسیم که انتخاب های رضاصادقی برای قطعات شروع کننده آلبومش ،منطقی و هوشمندانه به نظر می رسد و اغلب قطعات توانستد جزو برترین قطعات آلبوم یا شناسنامه موسیقیایی وی باشند .
همکاری با تنظیم کنندگانی خلاق ،آهنگ هایی درسبک های متنوع در کنار تصویر سازی ترانه که هربار نگاه متفاوتی را دنبال می کند شاید اصلی ترین عامل موفقیت رضاصادقی در این حیطه باشد .
نویسنده : فرنام مسچی
طراحی عکس ها : سروش نادری
دیدگاهتان را بنویسید